Pensionärer är de företagare som håller landsbygden vid liv

De äldre företagarna är Sveriges bortglömda vardagshjältar. Det är personer som ofta fortsätter att arbeta många år efter att deras jämnåriga har börjat pensionera sig. De äldre företagarna erbjuder nödvändiga tjänster, skapar arbetstillfällen och bidrar med skatteintäkter. Samtidigt är det oroväckande att yngre talanger inte tar över de verksamheter som de äldre företagarna har byggt upp. Så mycket som 30 000 fullt fungerande småföretag i Sverige riskerar att läggas ner då nuvarande ägare inte har någon som vill ta över verksamheten. En förklaring till att företag inte överlåts till nästa generation är att generationsskiften belastas med orimligt hög skatt.

En stor del av företagarna i Sverige är äldre, en oroväckande stor andel. Att företagarna i många fall är äldre syns tydligt i den officiella statistiken. Bland samtliga personer som förvärvsarbetar är sju procent egna företagare. Bland de i åldrarna 65 till 74 år som jobbar, är däremot över 40 procent egna företagare. Om vi fokuserar på gruppen 73- och 74-åringar, den allra äldsta gruppen i statistiken, så är 90 procent egna företagare. Hur kommer det sig att så många av företagarna är äldre?

En del av förklaringen är att vissa som tidigare varit anställda väljer att driva företag när de närmar sig eller passerar pensionsåldern, antingen för att ”ha något att göra” eller p.g.a. att pensionen inte räcker. En annan del av förklaringen är att de som driver företag fortsätter med det högt upp i åldrarna. I tidigare generationer var det vanligt att företagare som verkade med till exempel åkeri, byggverksamhet, jordbruk och skogsbruk lämnade över värvet till den yngre generationen. Men den yngre generationen verkar i alltfler fall inte särskilt intresserad av att ta över verksamheten, så de äldre jobbar på så länge de förmår.

Utmaningen med åldrande företagarbefolkning, och få företagare i yngre befolkningsgrupper, är framförallt påtaglig i Sveriges glesbebodda delar. Norrland innehåller de två regioner i landet som har lägst befolkningstäthet. Här hittar vi också de regioner som har högst andel äldre företagare. I Mellersta Norrland är 70 procent av företagarna över 50 år gamla. Fyra av tio företagare har redan passerat pensionsåldern. I Övre Norrland är motsvarande siffror 73 respektive 44 procent. Nära hälften av företagarna i Övre Norrland har alltså passerat pensionsåldern, samtidigt som det finns få företagare bland den unga generationen. Såvida inte påtaglig förändring sker under kommande år finns en uppenbar risk för att Norrland upplever kraftiga nedläggningar av företag, i takt med att de äldre företagarna till slut inte mäktar med längre.

Hur kommer Sverige, och i synnerhet de mera glesbefolkade delarna av landet, att utvecklas den dag då äldre företagare till slut inte mäktar med eller rentav lämnar jordelivet? Det är en fråga som politiken ännu inte har svarat på, och som bör tas på största allvar. Sverige behöver en bättre företagarpolitik, som gör att yngre talanger i ökad utsträckning uppmuntras till att driva eget. Att unga satsar på egenföretagande runtom i landet är faktiskt en förutsättning för att hela landet ska leva.

Erik Sjölander, Fagervik
Siv Öberg, Luleå