Politisk påverkan som gav samhällsvinst

Småföretagarens Riksförbund blev kontaktade i början av mars av ett medlemsföretag som påtalade att de många fina initiativ som tagits under våren av flera restauranger, andra företag och idrottsföreningar att lämnat gåvor i form av lunchpaket för att uppmuntra och hylla sjukvårdspersonalens insatser under den rådande coronapandemin, skulle beskattas. Enligt reglerna ska mottagarna till de gåvorna betala skatt på dem. Kort sagt gåvor som skänks till sjukvårdspersonal skulle leda till en skattesmäll framöver.

Initiativen har ofta handlat om handlar om att stötta lokala restauranger som har drabbats av den nuvarande corona-kris samtidigt som man visar sin solidaritet för de allra viktigaste i vårt samhälle just nu, vårdpersonalen. Problemet är att det inte finns något som heter gratis lunch. Småföretagarnas Riksförbund kontaktade Skatteverket som svarade att sådana initiativ ska förmånsbeskattas av den som tar emot matlåda, sjukvårdspersonal ska förmånsbeskattas.

Småföretagarnas Riksförbund kände att nu är det dags för förändring. Sagt och gjort politiska kontakter tog för att påtala det absurda i det hela. Lyhördheten var stor och igår bara några veckor efter att första kontakten tog så fattade ett enigt finansutskott beslut om att regeringen ska arbeta för en förändring. Sjukvårdspersonal ska inte förmånsbeskattas för dessa luncher under Coronapandemin.

Ibland går politikutveckling fort.

Det är en vinst för alla de som är en del av dessa fina initiativ: fotbollsklubbar, föreningar, restaurangnäringen och vårdpersonalen. En samhällsvinst för alla som vill underlätta vardagen för de som räddar liv i denna pågående pandemi. En samhällsvinst på mindre än 20 dagar! Vi kan om vi vill. Vi kan stå starka tillsammans som småföretagare i ett förbund, förändra och överkomma allt, även Corona.

Kontakt:

Caroline Szyber, styrelseledamot Småföretagarnas Riksförbund

caroline.szyber@smaforetagarna.se

• skatteverket

Småföretagarnas Riksförbund är en intresseorganisation som arbetar för att skapa en enklare, tryggare och mer lönsam vardag för landets mikroföretag (0-9 anställda).