Småföretagarnas Riksförbund deltar i utredningen om en ökad översyn av regelverket för sjukpenninggrundande inkomst för ökad trygghet och förutsebarhet

Regeringen har beslutat att en särskild utredare ska se över regelverket för sjukpenninggrundande inkomst (SGI), inkomstunderlaget för beräkning av bland annat sjukpenning och föräldrapenning. Syftet med översynen är ökad trygghet och förutsebarhet för den försäkrade samt stärkt kvalitet och effektivitet i handläggningen. Mattias Andersson, näringspolitiskt ansvarig Småföretagarnas Riksförbund, har av socialförsäkringsministern fått ett förordnande att delta som expert i denna utredning.

Dagens regelverk är inte fullt ut anpassat till aktuella förhållanden på arbetsmarknaden med en stor variation av anställnings- och uppdragsformer. Det finns också ett behov av stärkt förutsebarhet och trygghet för företagare i de delar som inte ingår i uppdraget till Utredningen tydligt, enkelt och förutsägbart – Företagares trygghetssystem. Företagare kan vara anställda i eget aktiebolag eller egenföretagare. Med egenföretagare menas personer som har inkomst av näringsverksamhet, såsom enskilda näringsidkare. Med kombinatörer menas personer som både är egenföretagare och anställda. SGI för kombinatörer och anställda i eget aktiebolag ingår som del i den nya utredningens uppdrag.

Mattias Andersson, näringspolitiskt ansvarig Småföretagarnas Riksförbund, har av socialförsäkringsministern fått ett förordnande att delta som expert i denna utredning. Han var även delaktig som expert i utredningen Tydligt, enkelt och förutsägbart. En utredning som lämnas till regeringen den 15 december.

- Det är både hedrande och kul att få fortsätta jobba med dessa frågor som är viktiga för många av landets småföretagare. Dels handlar det om att säkerställa att regelverket är enkelt att förstå, dels handlar det om att säkerställa att tillämpningen av regelverken utgår från att minska den administrativa bördan i en företagares vardag, säger Mattias Andersson.

Utredningen ska redovisas senast den 20 april 2023.

För mer information vänligen kontakta:
    Mattias Andersson
    Näringspolitiskt ansvarig Småföretagarnas Riksförbund