Småföretagarnas Riksförbund skriver brev till Europaparlamentariker inför omröstning om DMA

Småföretagarnas Riksförbund har tidigare varit ute i EU-frågan om DMA (Digital Market Act), som syftar till att minska techjättarnas dominans, riskerar att göra det dyrare för småföretag att nå sina kunder via riktad marknadsföring. Vi i Småföretagarnas Riksförbund har tidigare påtalat att vi saknar de små företagens perspektiv i diskussionen.

EU-parlamentet kommer nu i veckan att besluta om DMA (Digital Market Act). Ett kompromissförslag har tidigare beslutats i IMCO-utskottet. Oroande nog har det i sista minuten att lagts fram ett ändringsförslag som försämrar det befintliga kompromissförslaget med formuleringar som kommer bland annat att bidra till ökade kostnader för digital annonsering vilket kommer skada de mindre företagen i första hand.

Mattias Andersson, näringspolitisk talesperson Småföretagarnas Riksförbund, har därför skrivit ett brev till svenska EU-parlamentariker med vädjan om att rösta på IMCO:s kompromissförslag och inte stödja det sena ändringsförslaget (Amendments 239 and 240).

Vi är särskilt oroade över att dessa ändringsförslag:

1. Kommer att ignorera konsumenternas uttryckliga samtycke till att kombinera uppgifter från plattformarnas olika verksamheter, och att detta nya förbud kommer att skada små och medelstora företag genom att göra reklam och marknadsföring mycket dyrare.
  2. Kommer att förbjuda kommersiell användning av uppgifter, vilket absolut kommer att skada små och medelstora företag genom att riktad reklam, som är det billigaste och mest effektiva sättet att skaffa nya kunder och få små företag att växa, förbjuds.

För mer information vänligen kontakta:
Mattias Andersson
Näringspolitisk talesperson Småföretagarnas Riksförbund