Sommarens hetaste turné med småföretagare i fokus!

Den 28 juni går startskottet för en unik sommarturné med Småföretagarnas Riksförbund och En Företagares Vardag. Under hashtaggen #nubörjarviom kommer Mats Eriksson, styrelseledamot i Småföretagarnas Riksförbund och grundare av En Företagares Vardag, och Ingrid Ohlsson, styrelseledamot Småföretagarnas Riksförbund, att ge sig ut på en 45 dagars resa. Ackompanjerade av musikern Johan Eriksson kommer de att ta pulsen på Sveriges småföretagare på ett 60-tal orter i Sverige, från Kangos i norr till Ystad i syd.

Att ta samtalet direkt till småföretagaren på orten och föra det goda samtalet leder alltid till att komplexa frågeställningar bryts ner till enkla dialoger som i sin tur leder till potentiella lösningar. Jag är otroligt glad att vi slutligen får komma till skott med en sommarturné av detta slag för att verkligen kicka igång småföretagar-Sverige efter den dystra och instängda period som vi nu försöker lägga bakom oss”, säger Mats Eriksson.

Syftet med resan är att lyfta fram småföretagarnas vardag med både planerade och spontana intervjuer. Hur mår landets småföretagare? Hur lyfter vi framgångsrecepten bland småföretag för att inspirera och motivera andra? Vilket stöd och vad för slags hjälp behöver Sveriges småföretagare? Detta är tre av de viktiga frågeställningar som 45 Dagar On Tour ska lyfta fram genom inspirerande samtal direkt från småföretagarnas vardag.

Småföretagarnas Riksförbund har gett uppdraget med turnén till Mats Eriksson, själv småföretagare, engagerad i förbundet sedan 2010 och opinionsbildare med bloggen En Företagares Vardag. Till sin hjälp kommer han att ha med sig Ingrid Ohlssons långa erfarenhet av event som Attitydresan som fungerar som den naturliga mötesplatsen mellan politiker, tjänstemän och småföretagare på kommunal nivå. Musikern Johan Eriksson, bland annat känd från Sikta mot stjärnornadär han gestaltade Ted Gärdestad, kommer att ackompanjera sällskapet på resan. Johan har även tonsatt resans ledmotiv med den egna sången ”Nu Börjar Vi Om”.

Det värmde mitt hjärta när Mats ringde och frågade mig om Attitydresan och om min erfarenhet kunde sammanfogas under sommarturnén för att kunna ta fram mer avslappnade informella samtal mellan småföretagare, tjänstemän och politiker direkt på orterna som touren besöker. Det är oftast under dessa förutsättningar man lyckas hitta formidabla lösningar, dela med sig av kunskap till andra och kan ändra attityder till småföretagare och deras vardag.”, säger Ingrid Ohlsson.

Dagliga uppdateringar sker via Småföretagarnas Riksförbunds hemsida: www.smaforetagarna.se/45dagarontouroch lyfts även upp i Småföretagarnas Riksförbunds sociala medier. Allmänheten, journalister, politiker, tjänstemän och andra småföretagare kommer att kunna dagsbevaka touren enligt den rutt som är planerad ort för ort. Även denna kommer att finnas på hemsidan där ni också kan finna en uppsjö av inslag med örat direkt mot rälsen från en småföretagares vardag tillsammans med melodier från Johan Eriksson under tourens alla stopp.

Som artist och småföretagare har den gångna perioden varit en otrolig utmaning. När Mats ringde och berättade om 45 Dagar On Tour så såg jag direkt hur min musik speglade tourens hjärtefrågor och det man ville lyfta fram. Jag dedicerar min egen låt ”Nu börjar vi om” för att inspirera andra småföretagare musikaliskt och för att själv kunna kontribuera till ett välmående småföretagande i Sverige.”,säger Johan Eriksson.

För Småföretagarnas Riksförbund är denna tour en viktig milstolpe för att markera småföretagarnas betydelse och för att få media att bevaka småföretagarnas hjärtefrågor direkt på deras hemmaplan.

#nubörjarviom

Om Småföretagarnas Riksförbund:
Småföretagarnas Riksförbund är en intresseorganisation som företräder småföretagare inom alla branscher. Den huvudsakliga uppgiften är att skapa en enklare, tryggare och mer lönsam vardag för medlemmarna. Det uppnås både genom ett starkt näringspolitiskt engagemang och genom olika medlemsförmåner. Organisationen företräder i nuläget cirka 30 000 småföretag och är en vass aktör i den politiska debatten när det gäller att förbättra småföretagares villkor. För mer information: www.smaforetagarna.se/45dagarontour.

Om En Företagares Vardag:
En Företagares Vardag drivs av Mats Eriksson som också är styrelseledamot i Småföretagarnas Riksförbund. EFV möter småföretagare i vardagen och lyfter deras betydelse i vardagen. För mer information: www.enforetagaresvardag.se.

Om Johan Eriksson:
Johan Eriksson är musiker och låtskrivare från Malungsfors. Johan har sedan 1992 levt på sin musik, dels som soloartist men även som sångare i bandet Partypolarna som turnerat runt om i Sverige på både företagsfester, festivaler och afterskier. Johan är också grundare till Malungsfors Visfestival.
Spotifylänk till låten: ”Nu Börjar Vi Om”
Facebook artistsida: https://www.facebook.com/johanmalungsfors