Svenska ramvillkor hindrar kvinnligt företagande

I Aftonbladet (25/2) ger näringsminister Mikael Damberg Moderaterna en känga för att inte ha haft med den senaste statistiken om kvinnligt företagande i en interpellationsdebatt. Artikeln handlar i stort sett om att läxa upp Moderaterna. Både Socialdemokrater och Moderater anser dock att det kvinnliga företagandet måste öka, men talar inte om hur det ska ske.

Global Entrepreneurship Monitor (GEM) är ett forskningsprojekt som mäter entreprenörskap i olika länder. Läser man noggrant allt i GEM:s rapport, inte bara att det kvinnliga företagandet i Sverige ökat några procentenheter, vilket Mikael Damberg hänvisar till i sin debattartikel för att ge Moderaterna en knäpp på näsan för att ha påstått det motsatta, får man reda på följande:

”Det finns en pool på drygt 20 procent av befolkningen som inte startar men som säger sig ha kunskap och möjligheter att driva företag.

Att dessa väljer att avstå från eget företagande kan övergripande förklaras med något i ramvillkoren (regleringar, skatter, socialförsäkringssystem mm) hindrar dem från att ta detta steg.”

En av de största bromsklossarna i ramvillkoret är socialförsäkringssystemet. Det hindrar kvinnor att starta företag. Det är svårt att förstå att våra folkvalda politiker accepterar att människor som startar företag drabbas olika vid sjukdom och föräldraledighet, beroende på vilken företagsform de väljer. För Småföretagarna är det en självklarhet att ALLA företagare, oavsett företagsform, ska omfattas av samma regler i sjuk- och föräldraförsäkringen. Det är inte juste att två personer som deltar i en starta eget-utbildning ska drabbas så olika. Att Karin som väljer att starta aktiebolag får en sämre sjuk- och föräldrapenning än Anders, som väljer företagsformen enskild firma.

För det är precis så som verkligheten ser ut. Karin, som precis har fått reda på att hon ska bli mamma, riskerar att inte få mer än 250 kronor per dag i föräldrapenning, medan Anders som också ska bli förälder, får 952 kr per dag (!) Så är reglerna: Startar du ett aktiebolag beräknar Försäkringskassan din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) på den lön som du tar ut från ditt företag. Men startar du en enskild firma har du en frist på två år; Försäkringskassan beräknar din SGI efter vad du skulle haft för lön som anställd i samma bransch. Krångligt och orättvist.

I nästan fem år arbetade kommittén i den parlamentariska socialförsäkringsutredningen ”Mer trygghet och bättre försäkring” (SOU 2015:21) för att modernisera socialförsäkringarna. Kommittén föreslår bland annat att tryggheten vid sjukdom och föräldraledighet ska vara densamma, oavsett vilken företagsform man väljer. Det är snart två år sedan förslaget presenterades och ännu har ingenting hänt.

Småföretagarnas Riksförbund har under lång tid jobbat aktivt för lika regler, oavsett företagsform, helt enligt SOU:s förslag. Det tragiska är att vi kommer att få se ännu fler nystartade företagare falla igenom det glesmaskade sociala skyddsnätet.

förbundsordförande

Maria Boborg-Trané