Vinst läker såren efter pandemin!

För en del företag har krisen inneburit en värdefull men energislukande process att se över sina affärsmodeller genom att minska kostnader och effektivisera sin verksamhet. Allt för att säkerställa att företaget har ett så bra utgångsläge som möjligt att öka omsättningen nu när marknader återigen öppnar upp. Men för de allra hårdast drabbade branscherna finns det en stor grupp av livskraftiga företag som tyvärr fastnat i pandemins stödträsk.

• Efter två långa år av pandemi, restriktioner, omställningsstöd, omsättningsstöd, korttidspermitteringar, evenemangsstöd, kulturstöd och skatteanstånd har landets småföretagare utsatts för något som kan likna en traumatisk upplevelse, säger Mattias Andersson, näringspolitisk talesperson Småföretagarnas Riksförbund.
  • Många företag måste nu hantera ackumulerade skulder på skattekontot och ansöka om ersättningar via de stöd som täcker stödperioderna december till februari. Allt för att kvitta skulden med ersättningar. Dessa företagare måste få rätt hjälp från myndigheterna för att komma ut ur stödträsket, anser Mattias Andersson.

Småföretagarnas Riksförbund har identifierat småföretagares fyra olika faser i samband med pandemin:

Chockfasen: var kortvarig och det var svårt att ta in vad som hänt för att bearbeta verkligheten. Denna fas inträffade i början av pandemin och skapade stor förvirring bland småföretagare, vad håller på att hända? Kommer jag drabbas? Vad kan jag göra? Frågorna var många men svaren var få.

Reaktionsfasen: trädde in och man började reagera på det som hänt. Vissa företag förnekade det som hände medan andra tryckte undan känslor, fick skuldkänslor eller exploderade av känslor. Här började politiken reagera och lovade stöd av enorm omfattning för att mildra näringslivets starka känslouttryck och behöv av stöd.

Bearbetningsfasen: flyttade fokus från det som har hänt och de drabbade började på ett mer metodiskt sätt återuppleva intryck och bearbeta problemet. Här insåg även företagare att de stöd som utlovats inte höll vad som lovats. Stöden var behäftade med stora konstruktionsfel och man såg att det var många andra företagare som upplevt samma svårigheter med myndigheternas ärendehantering. Många företagare började nu använda sin kreativitet för att anpassa sin verksamhet till den nya verkligheten och hitta nya vägar och samarbeten för företagets överlevnad.

Nyorienteringsfasen: Denna fas är aktuell just nu. Krisen utgör inget hinder från att fortsätta framåt men man nödgas leva man vidare med det inträffade, som ett ärr. För en del företagare är dessa ärr ännu inte läkta.

Det är nu läge för rikspolitiken att sjösätta nya verktyg anpassade efter de nya behov som uppstått. Stödsystemen måste bytas ut mot andra verktyg som främjar utveckling och möjlighet för företagen att täcka upp pandemins förluster med framtida vinster.

• För att uppnå framgångsrikt företagande krävs det att företag kan gå med vinst. Utan vinst, inga möjligheter till investeringar i hållbara lösningar, ny teknik eller jobbtillväxt. Ökad vinst sker genom ökad omsättning eller minskade kostnader. En ökad omsättning ligger på företagen men skenande kostnader på grund av punktskatter på el, bränsle eller skatter på arbetskraft ligger på politiken att hantera, säger Mattias Andersson.

Småföretagarnas Riksförbund anser att detta måste göras för att minska ärren efter pandemitraumat:

1. Prioritera att de företag som belånat sitt skattekonto via skatteanstånd får rätt hjälp med att kompensera skatteskulden genom en generös ärendehantering vid ansökan om omställningsstöd/omsättningsstöd.
  2. Förläng stödperioderna att även omfatta mars och april.
  3. Byt ut stöden mot generellt sänkta kostnader för arbetskraft, genom exempelvis kraftigt sänkta arbetsgivaravgifter för mikroföretag (o-9 anställda)
  4. Sänk energi och bränsleskatter så att småföretagare får ekonomiskt utrymme att investera i hållbara produktionslösningar och en fossilfri fordonspark.
  5. Tillsätt en kriskommission som kan utvärdera de ekonomiska effekterna av regeringens olika stödpaket.
  6. Förenkla och rensa i skattesystemet så det blir tryggt, enkelt och lönsamt att driva småföretag i Sverige.

Mattias Andersson
Näringspolitisk talesperson