Benito Arvire vinnare i Disk-SM

Sveriges bästa diskare 2012 heter Benito Arvire. Denna fartfyllda publiksport lockade gott om publik till Smaka på Stockholm där finalen gick på tisdagseftermiddagen.

Att diskarna är viktiga för en restaurang är självklart – ändå får de sällan någon särskild uppmärksamhet. Därför startade Disk-SM på mässan GastroNord år 2000. Idén har spridit sig, liknande tävlingar har hållits i Norge, Finland, Danmark och Island. Varje dag diskar Nordens cirka 20 000 diskare 30 miljoner bestick, 20 miljoner tallrikar och 30 miljoner glas och koppar. Att vara duktig proffsdiskare är något helt annat än att vara bra på att ta hand om disken hemma.

Faktorer juryn tittar på är tid, grad av kross samt renlighet. I finalen lades det dessutom på en extra utmaning, där testades också deltagarnas stresstålighet i ett hemligt extramoment.

- Han tävlade mot regerande mästaren. Det var en kamp på sekunderna och nytt rekord i Disk-SM. Med bedömning av tid, kross, sortering, effektivitet vann Benito Arvire titeln Den gyllene diskborsten och 20 000 kr i Disk-SM 2012, säger Martin Östmark, marknadschef på Diskteknik/Cleano Group.

För mer information kontakta:
Martin Östmark, marknadschef Diskteknik/Cleano Group, 0706 - 63 58 74
Johan Turesson, Smaka på Stockholm, 0708 – 28 28 55

För bilder från finalpasset och på vinnaren, kontakta Peter Backman, 0708 218 218. Bifogad bild är från ett uttagningsheat tidigare i veckan.

• diskteknik
  • krog
  • diskare
  • evenemang