Amapola Flyg startar trafik mellan Stockholm Arlanda Airport och Växjö Småland Airport

Den 26:e oktober börjar det svenska flygbolaget Amapola Flyg AB flyga mellan Stockholm Arlanda Airport och Växjö Småland Airport. Det blir fyra avgångar i veckan från Växjö Småland Airport.

- Det är en fantastisk nyhet för Växjö och Kronoberg. Flygtrafiken mellan Växjö och Stockholm har legat nere sedan mars och därmed försämrades tillgängligheten till både Stockholm och övriga orter i norra Sverige. Att välkomna Amapola till vår region och Växjö Småland Airport är extremt viktigt för näringslivet såväl besöksnäringen, säger VD för Växjö Småland Airport Ulf Axelsson.

- Flygtrafiken på svenska flygplatser är ner runt 80% vilket gör att passagerarunderlaget för närvarande från Växjö-regionen är för litet för att motivera trafik. Vi tror dock på ett normalisering efter pandemin och vill på det här sättet möjliggöra för resenärerna att åtminstone vissa dagar åka till Stockholm över dagen. Nu startar vi upp trafiken under hösten och förhoppningsvis så finns resebehov som möjliggör både fler avgångar och så småningom större flygplan,  säger VD för Amapola Flyg AB Erik Salén.

Avgångarna från Växjö Småland Airport kommer att ske tisdagar till fredagar kl 0625 med ankomst kl 0730 till Stockholm Arlanda.

Avgångarna från Stockholm Arlanda kommer att ske måndagar till torsdag kl 1810 med ankomst kl 1915 till Växjö Småland Airport.

Trafiken kommer att utföras av AIS Airlines som flyger Jetstream 32 med 19 säten.

Biljetterna kan bokas på hemsidan amapola.nu, i de globala bokningssystem eller via Amapolas call center på 0770-790 700.

Växjö Småland Airport bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete, en vision om att bli Europas grönaste flygplats. Redan för några år sedan var de nästintill fossilfria gällande koldioxidutsläpp från den egna verksamheten. Växjö Småland Airport arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och är även med i projektet Grön Flygplats.

Amapola Flyg är ett svenskt regionalt flygbolag som flyger passagerare och frakt med flygplan av typen Fokker 50. Bolaget har funnits sedan 2005 och har cirka 70 anställda. Sedan tidigare så har Amapola förtroendet att flyga på uppdrag från Trafikverket på linjerna Arlanda-Lycksele-Vilhelmina och Arlanda-Kramfors-Hemavan samt Arlanda-Örnsköldsvik.

För fler frågor kontakta

Ulf Axelsson, VD Växjö Småland Airport: 0705-768510

Erik Salén, VD Amapola Flyg: 0708-116644

Flygplatsen i Växjö, Småland Airport, ägs till 55 % av Region Kronoberg, 42 % av Växjö kommun samt 3 % av Alvesta kommun. Ägarnas målsättning är att tillhandahålla en god flyginfrastruktur i regionen till en låg kostnad.