Helsingborgsbolag plockar bankaffär i Kina

Mjukvarubolaget SmartRefill i Helsingborg ville använda en bank i Taiwan som språngbräda till den kinesiska marknaden. Strategin höll, och nu har företaget tagit en av Kinas äldsta banker som kund.

SmartRefill har levererat en bankapplikation till Shanghai Commercial Savings Bank, som sin tur tillhandahåller en digital plattform till åtta andra banker. Ungefär som Swedbanks samarbete med sparbankerna i Sverige.

– Vi har tagit det första steget och visat att vi kan leverera på kinesiska. Nu vill vi växa både där och i Taiwan, Hongkong och Japan, säger vd David Nilsson till Rapidus.

SmartRefill utvecklar och agerar hostingpartner till mobila banksystem, som används av bland annat Skandia och Sparbanken Öresund. Den kinesiska bankappen har hittills laddats ner av 50,000 kunder. För att hitta lokala samarbetspartners har bolaget tagit hjälp av Kurt Hellström, före detta vd för Ericsson.

SmartRefill räknar med att dubbla bruttoomsättningen i år till cirka 200 miljoner kronor, varav hälften kommer från banktjänster (licenser och såld IT) och hälften från teleoperatörstjänster där bolaget även sysslar med laddning av kontantkort till mobiler. I dag kommer 80 procent av intäkterna från den nordiska verksamheten, där SmartRefill bland annat jobbar med TeliaSonera, men om fem år tror David Nilsson att lejonparten kommer från Asien.

I takt med expansionen räknar han med nyanställningar. Åtta nya projektledare, utvecklare och säljare kommer att behövas utöver dagens 20 medarbetare.

SmartRefill ägs till 90 procent av Hilding Anders tidigare vd Bengt Adolfsson, genom BGA Invest. Resterande del ägs av David Nilsson.

Jennie Lorentsson

• #mobila banksystem