Äppeltider

Äppeltider

September är äppeltiden med stort Ä. Trädgårdarna dignar med frukt som ska tas om hand. Först ska äpplen, päron, plommon och andra läckra frukter plockas ned från träden. Det görs du enkelt - även högt upp - med en vacker gammaldags fruktplockare eller äppelplockare med tygpåse. Frukten läggs med fördel i en skördepåse eller skördeväska. Skördeväskan är hopvikbar och funkar för skörd av det mesta i och utanför trädgården. Eftersom den är gjord av nät kan skörden sköljas av direkt i väskan. Skördepåsen är bra om du vill kunna plocka frukt och samtidigt ha båda händerna fria. Påsen sitter på magen som ett förkläde och fylls på ovanifrån. När den behöver tömmas fälls påsen ned och frukten kan varsamt hällas ut.

När äppelskörden väl kommit ned från träden är det dags att ta hand om frukterna. Göd hjälp har du av äppelskalaren eller äppelsvarven som skalar kärnar ur och skivar äpplet på 8 sekunder. Nöjer du dig med att bara plocka ut kärnhuset finns en fantastiskt smart urkärnare med lite större diameter än vanligt. Den är dessutom öppningsbar vilket gör att du får ut skruttet ur urkärnaren utan att skada dig.

Pajälskaren klarar sig knappast utan en äppelklyftare som på ett kick skär äpplet i fina klyftor och lämnar kärnhuset utanför.

Se våra äppelsaker HÄR!