En fotobok = ett nytt träd - Smartphoto blir stödföretag till Vi-skogen!

När du väljer att handla din fotobok hos Smartphoto från den 4 mars och till och med den 27 maj bidrar du samtidigt till en bättre värld, både vad gäller klimatet och vår framtid här på jorden. Du bidrar även till att bekämpa fattigdom och till bättre levnadsförhållanden för de som idag lever i utsatta delar av världen. Kampanjen är en del av fotoproducentens vårkampanj och gäller samtliga fotoböcker som säljs under hela kampanjperioden.

Smartphotos nya kampanj har ett enkelt, tydligt och viktigt budskap: En fotobok = ett nytt träd på vår jord! Kampanjen innebär att Smartphoto planterar ett nytt träd, via Vi-skogen, för varje såld fotobok - detta oavsett pris, storlek och format på boken.

- Det är tack vare företag som Smartphoto och deras kunder som stödjer Vi-skogen, som vi kan fortsätta vårt arbete med att vara ett stöd för människor som lever under svåra förhållanden. Tillsammans kan vi utrota fattigdom, säger Peter Nordengren från Vi-skogen.

Smartphoto blir stödföretag till Vi-skogen!

Redan under 2019 påbörjades samarbetet mellan fotoproducenten och välgörenhetsorganisationen Vi-skogen, ett samarbete som är mycket uppskattat av båda parter. Detta gjorde att ytterligare ett samarbete, i ännu större skala, blev verklighet nu under våren 2020.

- Smartphoto värnar om miljön och vi arbetar nu aktivt för att minska vårt klimatavtryck. Detta gör att vi är extra stolta över vårt samarbete med Vi-skogen. Vi ser även kampanjen som ett mervärde till våra kunder. De har en möjlighet att automatiskt, och utan extra kostnad, vara med och stödja Vi-skogens fantastiska arbete, säger Maria Sillén-Sittner, Marknadsansvarig Smartphoto Nordic & UK.

Den pågående kampanjen innebär varken mer arbete eller dyrare produkter för kunderna. Kunden beställer enkelt sin fotobok direkt online och priset som kunden betalar för fotoboken är precis det samma – med den stora skillnaden att Smartphoto toppar med att skänka ett träd.

Vi-skogens arbete för att motverka fattigdom och klimatförändringar

Vi-skogen är en svensk biståndsorganisation som arbetar med trädplantering och stöd till människor i länderna runt Victoriasjön. Metoden kallas agroforestry och bygger på att träd kombineras med andra grödor för att göra marken bördigare och minska erosionen. Det ger en bättre miljö, ökad tillgång till mat och större inkomster.

Organisationen bildades redan 1983 och har sedan dess hjälpt 2,5 miljoner människor och planterat 123 miljoner träd i Kenya, Rwanda, Tanzania och Uganda, länder som alla ligger i östra Afrika.

Just nu följer Vi-skogen utvecklingen av Corona-epidemin och ställer om sin verksamhet för att möta behoven hos deras lokala partnerorganisationer. Det är de redan utsatta - de människor som lever i fattigdom - som kommer att drabbas hårdast av krisen. * Källa Vi-skogen.

Läs mer om Smartphoto och Vi-skogens kampanj här.

För mer information och pressmaterial kontakta:

press@smartphoto.com

Kontaktperson Press:
Sofie Cismas PR & Social Media Manager
sofie.cismas@smartphoto.com

Produktportföljen består bland annat av:
fotoböcker, väggdekoration, fotopresenter, gratulationskort, fotokalendrar och framkallade foton på fotopapper.

Kort om Smartphoto
Över 5 miljoner kunder i 12 länder.
Över 1 miljon unika besökare varje månad.
Levererar mer än 1,5 miljoner paket per år, under högsäsong 30.000 /dag!