Rekordtidig försäljningspeak som startskott - Så blev Smartphotos julhandel 2020

Med en helt ny fabrik och med 100% mer personal i fotolabbet stod Smartphoto redo inför årets julhandel. Stigningen mot den absoluta säljpeaken började tidigare i jämförelse med föregående år men den högsta toppen nåddes under reahelgen Black friday-Cyber Monday.
- För den svenska marknaden ökade försäljningen med 95% från en helg till en annan, säger Maria Sillén-Sittner, Marknadsansvarig på Smartphoto Nordic & UK, IE

Nu står det klart! Personliga klappar kommer att bli vanligt förekommande under julgranen år 2020. Julhandeln betyder alltid att fotoproducenten Smartphoto går för högtryck. Inför årets julhandel rustade Smartphoto ordentligt för att klara av det otroligt höga trycket som förväntades. Hela 2020 har nämligen varit ett gynnsamt år för fotoproducenten.

-Vi såg den uppåtgående trenden redan i våras med en kraftig ökning av e-handelsvolymerna, vilket har hållit i sig och gett en märkbar ökning även i högsäsong, säger Maria Sillén-Sittner.

En tidigare start på högsäsongen och försäljningen!

Startpunkten för årets julhandel började tidigare i år jämfört med 2019.

- Under tredje veckan i november skedde en ökning av försäljningen på den svenska marknaden med 45% i jämförelse med samma period under 2019. Anledningen till att högsäsongen startade tidigare har troligtvis ett samband med den pågående pandemin som har förändrat förutsättningarna på marknaden och starkt ökat efterfrågan online. Kunderna är också mer medvetna om att de måste vara ute i god tid då belastningen på distributörer är ovanligt hög, fortsätter Maria Sillén-Sittner.

Nådde högsta försäljningsvolymerna under Black Friday-helgen!

Den högsta försäljningstoppen nåddes under den stora reahelgen Black Friday - Cyper Monday.

- Vi såg tydligt att kunderna aktivt valde att vänta in vårt Black Weekend-erbjudande för att genomföra sina köp. Trafiken till vår webbsida var i stort sett densamma under helgen före Black Friday som under själva reahelgen. Däremot skedde en ökning av försäljningen med 95% och konverteringsgraden gick upp med otroliga 31% om vi jämför dessa två helger för den svenska marknaden, säger Maria Sillén-Sittner.

Även snittordervärdet ökade under reahelgen, vilket är anmärkningsvärt. Att under så kort tid få en så stor ökning av försäljning ställer höga krav både på produktion, logistik och kundservice.

- Vi har även infört flera insatser för att öka säkerheten och minska smittorisken för all personal i produktionen. Allt för att personalen ska känna sig trygga på sin arbetsplats och för att kunderna ska veta att de kommer att få sina fotoprodukter producerade, berättar Maria Sillén-Sittner.

Öppnade helt ny fabrik lagom till julhandeln

Smartphoto växer, inte bara försäljningsmässigt utan även när det gäller produktionskapacitet. Lagom till julsäsongen stod den helt nya presentfabriken redo att slå upp sina portar.

- Det var tydligt nu att det inte var tillräckligt med en fabrik. Med en nyöppnad fabrik investerar vi inför framtiden och satsar på ytterligare tillväxt, berättar Maria Sillén-Sittner.

Den nya fabriken är belägen i en modern byggnad med stora och fina utrymmen. Här kommer främst produkter ur kategorin fotopresenter att produceras, till exempel pussel, muggar och tryck på textil.

- En extra fabrik möjliggör även ytterligare produktutveckling och expandering, då vi nu har skapat det fysiska utrymmet att installera nya maskiner till exempel, avslutar Maria Sillén-Sittner.

Topp 3 populäraste kategorierna under julhandeln:

• Fotokalender
  • Fotobok
  • Fotopresenter

Topp 2 populäraste produkterna (omsättning):

• Väggkalender A4
  • Fotobok Large liggande med hårt omslag

Årets mest populära nyheter (antal):

• Snöglob (35% mer sålda än under 2019 - Svenska marknaden)
  • Emaljmugg
  • Pusssel 500 bitar (sålde helt slut)