Smartphoto firar 50 år - bjuder kunderna på en färgsprakande fest under hela 2022!

I år firar Smartphoto hela 50 år! 1972 slogs portarna upp till Smartphotos första fotolabb i Tanumshede, då under namnet ExtraFilm. Idag är Smartphoto ett av Europas marknadsledande e-handelsföretag inom fotoprodukter och personliga presenter. 2022 blir ett stort jubileumsår med en färgsprakande fest där alla bjuds in för att delta!

2022 blir ett jubileumsår för fotoproducenten Smartphoto. I år är det nämligen exakt 50 år sedan Smartphoto började framkalla foton i Sverige. Då var det framkallade bilder som stod för den största delen av omsättningen. Idag sänder e-handlaren årligen ut fotoprodukter från ett stort sortiment till över fyra miljoner kunder i 12 länder runt om i Europa.

Slog upp portarna 26 april 1972
1972 öppnade Smartphoto sitt första fotolabb i Tanumshede. Här framkallades bilder från hela Sverige som kunderna skickade in och beställde via postorder, genom de numera klassiska fotopåsarna. Tillbaka på posten fick kunden sina färdiga fotokopior tillsammans med en ny filmrulle – en ExtraFilm. Det var det som var företagsnamnets betydelse. Framkalla dina bilder och få en extra film tillbaka. Det var också en av anledningarna till att ExtraFilm var en obestridd marknadsledare.

Bjuder in till färgsprakande fest!
Under hela 2022 bjuder Smartphoto in till fest. Jubileumsåret innehåller mängder av aktiviteter och inslag för att få med så många som möjligt i firandet.

- Vi vill i detta firande fokusera på dem som har gjort det möjligt för oss att verka inom fotobranschen i hela 50 år, nämligen våra kunder, säger Maria Sillén-Sittner Marknadsansvarig Smartphoto Nordic & UK/IE.

Jubileumsåret kommer att präglas av ett färgsprakande firande med konfetti och ballonger som huvudingrediens. Med ledorden "Fira 50 år med Smartphoto" bjuder fotoproducenten på olika sätt in sina kunder att delta i firandet.

Gåva i varje beställning

Smartphoto 50 år
2022 är ett jubileumsår för fotoproducenten Smartphoto. Under hela året bjuder de på en färgsprakande fest!

Ett tydligt exempel på hur kunderna kommer att få ta del av firandet är att Smartphoto under utvalda delar av året kommer att skicka med en gåva i varje beställning.

- Vi har inför jubileumet tagit fram en jubileumsballong med konfetti i som kommer att skickas med i alla beställningar under utvalda delar av året. Med ballongen kommer en kort instruktion om hur du ska gå tillväga för att ta del av festen genom ett eget konfettiregn, fortsätter Maria.

I instruktionen går det att läsa: Blås upp ballongen, håll den över huvudet och stick hål på ballongen. Njut sedan av festkänslan med ditt eget konfettiregn!

- Vi hoppas på detta sätt att vi ska kunna sprida glädje och att kunderna även ska dela med sig i sociala medier av sina konfettiregn. Delad glädje är dubbel glädje, säger Maria.

Födelsedagsveckor i april

Smartphoto kommer att fira sina 50 år under hela 2022 med extra mycket aktiviteter kring födelsedagen den 26 april

- Vad som händer då vill vi inte avslöja riktigt ännu. Men det kommer att innehålla allt från tävlingar, födelsedagserbjudande och full aktivitet i våra Sociala medier, avslutar Maria Sillén-Sittner.

Vill du veta mer om Smartphotos firande:

#smartphoto50