​Affärsracet i Anderstorp om framtidens industri

​Affärsracet i Anderstorp om framtidens industri

260 utställare från regionen och föreläsare som Reinfeldt, och Annie Lööv stod på agendan.
Affärsracet arrangeras i samband med STCC och inte helt oväntat var det stora temat racing.

Vita tält och vajande pimplar och en orkester möter oss när vi anländer. Helt oväntat för min del eftersom det var första gången jag befann mig på plats här i Anderstorp. SMC hade monter tillsammans med Göhlins som är en av våra flitiga återförsäljare i området. Just Gnosjöregionen är en av Sveriges industritätaste regioner och världsberömd för sin unika företagsamhet och entreprenörsandra. Totalt 3900 aktiva företag omsätter tillsammans 60Mdr.

Totalt 51 föreläsare  inspirerade och gav åhörarna hel del ny insikt. Jag följde några av dem och här får ni en kort rapport från dag 1.

Nyindustralisering

Föreläsningarna hade Framtidens Industri som tema. Och inledde gjorde Stefan Fölster som är chef för Reforminstitutet med en förläsning om Nyindustrialisering. Enligt Stefan så har Sverige har halkat efter jämfört med Tyskland och Schweiz och det krävs ett antal olika saker för att lyfta industriproduktionen.

Hans analys av läget idag är bland annat att vi behöver satsa på nya transporinvesteringar och en ny innovationspolitik. Vi behöver också mer kompetens om innovationer inom industrin i departementen. Han lyfte fram vikten av att satsa på innovationer och belyste att, tvärtom vad många tror, så kommer inte innovationerna från studenter på universiteten utan från företagen själv och från enskilda uppfinnare. Fördelningen ser ut enligt följande:

• Anställda i företag 47 %
  • Universitet 20 %
  • Enskilda uppfinnare 33 %

En just nu pågående innovation är till exempel The Robotics challenge - en robot som kan arbeta i farliga miljöer. Denna blir klar i juni i år.

Automation, arbete och Ny Industri
Nästa föreläsare var Johan Stahre professor på Chalmers som diskuterade yrkesroller inom industrin. Det diskuteras mycket om att robotar tar över jobb men han menar att det handlar om att det är arbetsuppgifter som tas över av robotar – inte yrken. Yrken förändras däremot. Ett exempel han tog upp var läkaryrket, som i sig troligen inte kan ersättas men vissa delar kan automatiseras. KS har till exempel köpt in robotar som genomför vissa enklare operationer.

Industri 4,0 – internet, är på ingång och Tyskland är redan där. Enligt Johan vinner de stort över bland annat USA och Kina i nya industriella lösningar. Han visade på Chalmers nya produktionslabb som tar fram en 4,0 fabrik som de bjuder in för att testa. Många företag arbetar med att införa mer digitaliserade lösningar. Ett av de företag Johan tog upp som har kommit långt i sin digitalisering är SKF.

Men. Ny teknik och ny produktionsnivå kräver mer kompetens och vem är det som ska jobba då? Förändringen mot internetbaserade lösningar göra att det kommer saknas folk år 2030. Det blir också färre arbetsföra och på det ett stort kompetensgap. Vi saknar utbildning inom de tekniska områdena och unga satsar på annat. 2030 sägs det att det kommer saknas 40 miljoner utbildade i Europa.

Sverige satsar just nu på något som heter produktion2030 – ett strategiskt innovationsprogram för hållbar produktion i Sverige. Och på Resultatdagen 5 november ska resultatet presenteras. Save the date!

Fordonsindustrins utmaningar

Fredrik Sidahl vd för FKG - branschorganisationen för fordonsindustrin berättade om fordonsindustrins utmaningar. Småland och östra Sverige, är största fordonsleverantörerna i Sverige. Branschen omsätter 158 miljarder kronor och har 82400 anställda. Leverantörernas enskilt viktigaste åtgärder för att förbättra konkurrenskraften är produktionsutveckling.

Fordonsindustrin kommer få utmaningar som påverkar utvecklingen. Enligt Fredrik står vi snart inför en situation där 85 % av alla bor i storstäder, som exempel så beräknas Stockholm ha 3,7 miljoner invånare år 2053. Det innebär att vi kanske inte behöver så mycket fordon eller det kanske blir en enbilspolicy i staden och då behövs färre bilar. Det gäller helt enkelt att se andra möjligheter och ständigt arbeta med utveckling. Johan avslutar med orden att ”Det vi planerar i dag - kommer inte ske - utan vi måste parera snabbt. Hela tiden”.

Sverige är fantastiskt att göra affärer med

En timmes inspiration kring företagande bjöds på av Fredrik Reinfeldt. Han välte fördomar och förklarade att det finns så mycket positivt att berätta. Han lyfte fram alla de fördelar vi har och att företagsklimatet faktiskt har förbättrats rejält. Dessutom är Sverige och Norden de länder som i stort sett är befriade från korruption. Det gör att vi har många fördelar vad gäller export till andra länder. Att produktionen flyttar hem igen är ett tydligt mönster och en av anledningarna är, förutom korruptionen, att det inte alls är så lätt för de branscher som har regler att rätta sig efter. Det blir ofta mer kostsamt än beräknat.

Summering

• Vi behöver satsa på nya transportinvesteringar och en ny innovationspolitik för att öka industriproduktionen.
  • Vi behöver också mer kompetens om innovationer inom industrin i departementen.
  • Industrin förnyas - Automatiseringen förändras men är mer komplex och positiv än den framställs.
  • Arbetsuppgifter - inte yrken förändras.
  • Nyindustrin är 4e industriella revolutionen - digitalisering blir förutsättning för konkurrenskraft
  • Arbetskraftsbrist och kompetensglapp blir kritiska för nyindustrin under 2020 talet
  • Leverantörernas enskilt viktigaste åtgärder för att förbättra konkurrenskraften är produktionsutveckling.

”Det vi planerar i dag - kommer inte ske - utan vi måste parera snabbt. Hela tiden”, Johan Sidahl

Affärsracet är en fantastisk mötesplats för inspiration och möten. Vi kommer tillbaka.
Marianne Lager, SMC Pneumatics

Joakim Kalcidis

Presskontakt Digital kommunikatör 08-603 12 77

SMC arbetar med industriell automation och är världens största tillverkare av pneumatiska komponenter

SMC Corporation grundades 1959 i Tokyo och är idag ett internationellt erkänt varumärke inom industriell pneumatik. SMC bedriver sin verksamhet i samtliga världsdelar och försäljningsnätet omfattar fler än åttio länder. Det finns produktionsanläggningar i Japan, Kina, Singapore, Korea, Australien, USA, Canada, Tyskland, Italien, Tjeckien, Ryssland och England. SMC omsätter närmare 45 miljarder kronor och har fler än 21 000 anställda.

SMC är idag störst i världen när det gäller försäljning, utveckling och tillverkning av pneumatikkomponenter. Lösningarna skräddarsys för varje enskild bransch. Specialtillverkning erbjuds om produkten inte redan finns, oavsett mängd som efterfrågas. I stort sett all tillverkning sker i egen regi, vilket gör att man har full kontroll på hela produktionsprocessen. Det i sin tur leder till korta ledtider och snabb produktutveckling.

Sverige
Här i Sverige finns vi etablerade sedan 1986 med huvudkontor i Huddinge, regionkontor i Göteborg, Lund,. Borlänge och Växjö samt en mängd återförsäljare över hela i landet. Huddingekontoret är dessutom lagerhub och har över 15 000 artiklar i lager.

Ett av våra främsta konkurrensmedel är att skapa mervärden till produkterna. Kompetenta säljare och tekniska rådgivare gör att vi alltid hittar rätt komponent för varje enskild kund. Vi har en mycket engagerad personal och en mycket låg personalomsättning. Andra fördelar är det egna lagret och en omfattande teknisk support.

En av de stora satsningarna hos oss på SMC är på energieffektivisering – Energy Saving. Många företag inom den svenska industrin använder i dag pneumatik i sin produktion. Ofta finns stora möjligheter till energioptimeringar som snabbt ger goda effekter både i plånbok och i miljön.

Välkomna med frågor till oss!
order@smc.nu / 08-603 12 40

SMC Automation AB