Gå direkt till innehåll
Spara utrymme och minska dina cykeltider med SMC:s nya elektroniska flödesregulator

Pressmeddelande -

SMC lanserar nu en innovativ luftflödesregulator för applikationer som till exempel målning, förpackning och svetssystem inom alla branscher, i synnerhet fordon och livsmedel.

Fördelen för maskinkonstruktörer är en utrymmesbesparing på upp till 50 %, färre rörledningar och kablar, samt minskad installations- och cykeltid. Samtidigt uppnås en exakt och tillförlitlig kontroll av luftflödet som inte påverkas av externa faktorer som rörförhållanden eller fluktuationer i tryck och temperatur.

Ta kontroll

Flödet regleras med hjälp av en analog in-signal till den högpresterande luftflödesregulatorn IN502, som automatiskt justerar det till rätt nivå. Genom att övervaka utgångssignalen kan användaren sedan kontrollera att flödet är korrekt. Seriell kommunikation med IO-Link ger bra applikationskontroll, omedelbar tillgång till värdefulla processdata, enkel installation efter produktbyte, inbyggd produktdiagnostik och standardiserad kabeldragning.

Spara utrymme och tid

I många applikationer behövs en kombination av produkter för att styra flödet, vanligtvis en tryckregulator och en flödessensor. Detta kräver stort installationsutrymme, något som går tvärt emot dagens krav på mer kompakta maskiner.

IN502 kräver ingen separat flödessensor, vilket sparar upp till 50 % av det utrymme som krävs vid separata lösningar med flödessensor/elektropneumatisk regulator. Dessutom behövs bara en enda kabel och behovet av rör eller kopplingar mellan flödesgivare och regulator försvinner. Resultatet är en betydligt enklare och snabbare installation, även i trånga utrymmen som inuti armen på en robot i ett måleri.

Minska cykeltiderna

Medan de flesta luftflödesregulatorer vanligtvis har låga tillämpliga flödesintervall, stöder SMC:s IN502 stora flödeshastigheter på upp till 1000 l/min. Denna kapacitet, i kombination med en snabb svarstid, ger en betydande minskning av cykeltiderna och därmed en ökad produktivitet.

"Luftflödeskontroll är en viktig del av många industriella processer, från målning och svetsning till livsmedelsförpackningar. Med nya IN502 har våra användare tillgång till en luftflödesregulator som sparar utrymme, arbete, cykeltid och kostnader, vilket ger stora fördelar för både maskinbyggare och tillverknings-/processanläggningar” säger Magnus Karlström, produktchef på SMC.