Air Management System från SMC Automation

Upp till 62% tryckluftsbesparing med Air Management System från SMC

Nu lanserar SMC Air Management System, en smart enhet som övervakar maskindriften och sänker eller stänger av trycket i produktionspaus. Upp till 62% av luftförbrukningen kan reduceras med bibehållen prestanda och användaren får ut all relevant driftdata via fältbussprotokoll eller OPC UA, vilket ger en bra grund för tillståndsbaserat underhåll. Trådlös kommunikation mellan enheterna gör det enkelt att installera, skala upp och bygga ut systemet efter behov.

Air Management System (AMS20–60) känner av förändringar i tryckluftsflödet till en maskin och sänker trycket när de fördefinierade kriterierna är uppfyllda, med en avsevärd tryckluftsbesparing som följd. Om applikationen tillåter så kommer AMS20–60 i nästa steg att stänga av tryckluftstillförseln helt, vilket resulterar i noll förbrukning.

Hjärtat i AMS20–60 är SMC:s tryck-, temp- och flödesvakt i kombination med en smart kommunikations-hubb som är kompatibel med trådlös teknik och utrustad med en OPC UA-server. En standby-regulator, antingen manuell eller elektropneumatisk, sänker trycket i produktionspauserna och avluftningsventilen isolerar tryckluftstillförseln helt om så är möjligt. Perioderna för standby och avstängning kan vara relativt korta, till exempel vid mindre stopp, eller långa, såsom under helger och vid planerade driftstopp.

Dataöverföring mellan AMS20–60 och överordnat system sker via fältbuss eller OPC UA och enheten är kompatibel med IO-Link för kommunikation med exempelvis externa givare. AMS20–60 ger enkel tillgång till högupplöst data som kan användas för att detektera läckage och införa tillståndsbaserat underhåll, något som ökar driftsäkerheten i produktionen och minskar risken för kostsamma stopp. Tillgängliga fältbussprotokoll är EtherNet/IP™, PROFINET och EtherCAT.

AMS20–60 finns i bas- och fjärrutförande med trådlös anslutning och 100 meters räckvidd mellan enheterna samt möjligheten att ansluta upp till 10 fjärrenheter per basenhet. Systemet är enkelt att skala upp och går att bygga ut med SMC:s kompakta, trådlösa moduler EXW1 för ytterligare funktionalitet. Den trådlösa tekniken är störningsfri och har hög säkerhet tack vare SMC:s egen datakryptering, samtidigt som den är enkel att installera i och med minskat kablage och färre kontakter. Alla AMS20–60 är anpassade för modulärt montage med övrig luftbehandling från SMC.

Med Air Management System får våra kunder full kontroll över sin luftförbrukning och samlar enkelt in driftdata för vidare analys. Kunderna äger själva sin data och beslutar hur den ska användas, tex. för att bygga modeller för underhåll. För den som vill nå en ökad digitalisering i sin produktion är det här en perfekt produkt, säger Mattias Sundberg, produktchef på SMC.

Mer information:
Mattias Sundberg