EUROCUCINA 2018: Smeg visar upp ny design och innovation

Även detta året var Smeg en av de mest framstående aktörerna på Eurocucina 2018, mötesplatsen för ledande internationella varumärken inom köksbranschen. Mässan ägde rum på konferenscentret Fiera Milano den 17-22 april, som är en del av designmässan Salone Internazionale del Mobile.

Besökare kunde beundra Smegs nyheter och innovationer som visades upp i en storartad monter på över 800 kvadratmeter. Man visade upp en rad inbyggnadsprodukter, ett exempel på den perfekta kombination av estetik och teknik som Smeg erbjuder. Även det ultimata uttrycket för modern Made in Italy-spetskompetens kunde ses: ett brett sortiment av ugnar, kompaktugnar, vinkylar, fullt utrustade förvaringslådor, hällar, blast chillers och diskmaskiner.

Bland de nya innovationer som visades upp på mässan var den nya Linea-kollektionen, en av företagets ledande estetiska linjer som nu har ett nytt utseende vilket gör den ännu mer elegant och funktionell. Serien består av ugnar, kompakta kombinationsungar och mikrovågsugnar, kokplattor och kaffemaskiner, och varje produkt i sortimentet har utformats för att ge en lyxig känsla i hemmet med stor uppmärksamhet på detaljer, från ergonomi till estetik.

Portofino-spisar tog också plats i montern, där nya modeller med dubbla ugnar fanns att beskåda. Designserien är inspirerad av de vackra färgerna i de berömda liguriska hamnarna som ligger företaget mycket varmt om hjärtat.

Smegs unika stil och teknik kommer också att få liv i en rad andra innovationer: allt från blast chillers och vakuumlådor för perfekt behandling och konservering av mat, till den senaste generationen anslutna apparater som kan programmeras via nya SmegConnect APP. SmegConnect låter användaren styra produkten ifråga genom en app, var man än befinner sig.

De nya skärmarna på ugnarna och kaffemaskinerna kunde man också upptäcka på mässan tillsammans med det innovativa SmartSteam-matlagningssystemet i ugnarna. Smegs steam-assisted ugn, som också är tillgänglig i 90 cm, gör att du kan laga mat som en riktig kock tack vare tillsats av ånga, vilket garanterar maximal bekvämlighet och energieffektivitet.

Design, teknik och stil presenterades i sin ultimata form med den nya Sicily is my Love-kollektionen som visar upp partnerskapet mellan Smegs erfarenhet och den kreativa andan hos Dolce&Gabbana. Detta ikoniska sortiment hyllar italiensk stil och omvandlar varje produkt till konst. Det nya designprojektet Divina Cucina inkluderar en fristående spis med fläkt och det eleganta matchande FAB28-kylskåpet.

I nästan 70 år har Smeg varit ett ledande riktmärke för alla som vill förse sitt hem med stil och funktionalitet.

Om Smeg

Smeg, ett av de största italienska hushållsföretagen, grundades 1948 av en familj av företagare som med stor passion och know-how lyckades utveckla ett starkt och växande företag. I dag leds Smeg av den tredje generationen Bertazzoni-entreprenörer, men de håller fortfarande minnet av dess början levande i sitt namn, en akronym för Smalterie Metallurgiche Emiliane Guastalla som fritt översatt betyder

”Emilianska metallemaljeringsverken i Guastalla”.

Med tiden har varumärket etablerat sig som en symbol för hög estetik och varje produkt är gjord med en unik uppmärksamhet på forskning och utveckling. Med designlösningar och en stark känsla för detaljer skapar Smeg hem som avspeglar människorna som bor där.

Smegs egen inredningsstudio, där man bedriver omsorgsfull forskning om estetik och stil, har stöd från internationellt erkända arkitekter som Guido Canali, Mario Bellini, Piano Design-studion, Marc Newson och Giancarlo Candeago. Kombinationen teknik och stil är Smegs nyckel till att skapa produkter med stark varumärksimage och stor genomslagskraft.