​Smeg köper historiska La Pavoni

Smeg – ett italienskt företag som har varit ledande i tillverkningen av designade hushållsprodukter i mer än 70 år – meddelar sitt förvärv av La Pavoni, ett historiskt företag i tillverkningen av kaffemaskiner för hemmaanvändare och proffs.

La Pavoni grundades 1905 och har sitt säte i Milano. Företaget har blivit den främsta producenten av espressomaskiner genom att konkurrera i ett exklusivt marknadssegment med hjälp av kvaliteten på sina produkter och deras raffinerade estetik. Samma filosofi följer man än i dag och detta ska ge synergier som berikar båda företagen.

I strategiska termer gör förvärvet det möjligt för de två företagen att dela sina kunskaper om och gemensamma kärlek till sina produktlinjer, där stor vikt läggs på design och detaljer samtidigt som man stärker den kvalitetsmärkning som Made in Italy utgör.

I transaktionen assisterades SMEG Group av Mediobanca som finansiell rådgivare, av Pedersoli Studio Legale som juridisk rådgivare och av Deloitte för aspekterna av företagsbesiktning. La Pavoni assisterades av Banca Euromobiliare som finansiell rådgivare och av Studio Russo De Rosa e Associati som juridisk rådgivare.

Om Smeg

Smeg, ett av de största italienska hushållsföretagen, grundades 1948 av en familj av företagare som med stor passion och know-how lyckades utveckla ett starkt och växande företag. I dag leds Smeg av den tredje generationen Bertazzoni-entreprenörer, men de håller fortfarande minnet av dess början levande i sitt namn, en akronym för Smalterie Metallurgiche Emiliane Guastalla som fritt översatt betyder

”Emilianska metallemaljeringsverken i Guastalla”.

Med tiden har varumärket etablerat sig som en symbol för hög estetik och varje produkt är gjord med en unik uppmärksamhet på forskning och utveckling. Med designlösningar och en stark känsla för detaljer skapar Smeg hem som avspeglar människorna som bor där.

Smegs egen inredningsstudio, där man bedriver omsorgsfull forskning om estetik och stil, har stöd från internationellt erkända arkitekter som Guido Canali, Mario Bellini, Piano Design-studion, Marc Newson och Giancarlo Candeago. Kombinationen teknik och stil är Smegs nyckel till att skapa produkter med stark varumärksimage och stor genomslagskraft.