Pressmeddelande -

Snowflake nu tillgängligt på AWS i Sverige för att möta kundernas efterfrågan på att hantera data lokalt

Snowflake, Data Cloud-företaget, annonserar nu en större närvaro i Norden med lokal tillgänglighet på Amazon Web Services (AWS) i Sverige. Den lokala expansionen är ett led i Snowflakes engagemang för att kunna ge kunder större närhet till sin data och för att uppfylla krav på lokal datahantering.

Snowflake stödjer lokala verksamheter som vill ha sin data i Sverige och samtidigt utnyttja flexibiliteten och skalbarheten i Snowflakes Data Cloud. Tjänsten kommer att ge svenska verksamheter nästan omedelbara anpassningsförmåga med Snowflake, så att de kan utöka sin verksamhet både i och utanför Sverige.

- Snowflake-kunder som är verksamma i Sverige kan nu behålla sin data i landet samtidigt som de kan dra större nytta av och få bättre utväxling på sin data för att driva innovation och anpassningsförmåga, säger Dan Öhlander, Country Manager Nordics, Snowflake. Norden är en digitalt mogen och snabbt växande marknad, och att erbjuda lokala molnresurser har varit en viktig prioritering både för oss och våra kunder.

För många företag, till exempel inom finans- och telekombranschen, är det viktigt att ha ett Data Cloud baserat i Sverige för att uppfylla regler och lagar kopplat till den känsliga data verksamheterna hanterar. Den lokala tillgängligheten välkomnas av Snowflakes kund Tele2.

- Snowflake utgör en grund för kundinsikter, affärsutveckling och innovation för alla våra varumärken och hjälper oss att tillhandahålla de konnektivitets- och underhållningstjänster som våra kunder efterfrågar, säger Henrik Forsberg, Head of Business Intelligence and Analytics på Tele2. Att Snowflakes molnresurser nu baseras i Sverige ger oss den högsta nivån av säkerhet och regelefterlevnad, vilket säkerställer att vi har en framtidssäker teknisk infrastruktur som vi kan lita på.

• Ekonomi, finans

Tusentals organisationer – bland andra 180 Fortune 500-företag – använder i dag Snowflakes Data Cloud för att samla sin data som är lagrad i olika silon. Molnlösningen gör det enkelt att hitta information och på ett säkert sätt dela data och utföra analyser. Oavsett var information och användare befinner sig ger Data Cloud en enda och sömlös upplevelse över flera moln och geografiska områden. Snowflakes plattform är den motor som driver och ger åtkomst till datamolnet. Resultatet är en samlande lösning för datalagring, datasjöar, datateknik, datavetenskap, utveckling av dataprogram och datadelning. Som en av Snowflakes kunder, partner eller leverantörer tar du din verksamhet till nya nivåer i molnet. Mer information finns på www.snowflake.com.

Anna Rose

Presskontakt Marketing Manager Nordics Marknadschef Norden +46709134556