Snow Software lanserar Snow License Manager 8

Snow Software, ledande inom Software Asset Management (SAM-lösningar), lanserar idag Snow License Manager 8. Det är ett stort steg framåt i utvecklingen av SAM-lösningar och avspeglar datacentrets viktiga roll. Datacenter kan stå för upp till 70 procent av en organisations mjukvarutillgångar och det finns en stor komplexitet vilket förhindrar effektiv optimering.

Snow License Manager 8 förenklar licenshantering och programvaruoptimering för hela organisationen genom större transparens, prognostisering och rapportering. Den senaste generationen av SAM-lösningar ger mervärde till intressenter och chefer på alla nivåer. Utöver sin funktionalitet, rapportering och prognosfunktioner får användare en strategisk affärsfunktion som stödjer nuvarande och framtida behov av programvaruplanering.

Snow License Manager 8 ger:
• Bättre ekonomisk förvaltning och möjligheten att spåra och förutsäga framtida kostnader
• Ökad transparens över revisionsberäkningar för att förenkla revisioner
• Utökade rapporteringsfunktioner för att bättre förmedla insikten från SAM-lösninen bredare i organisationen

"Organisationer har länge använt SAM-lösningar för att hantera licenser, men framtiden kräver en mer användarcentrerad syn för att optimera programvarukonsumtion, oavsett program eller enhet. Programvaran är en affärstillgång som organisationer försöker få ut mer av och de tjänster som ska förenkla det måste bli mer intelligenta och intuitiva", säger Peter Björkman, CTO på Snow Software. "Av denna anledning kommer SAM-lösningar bli en plattform för hela organisationen, som ska spela en aktiv roll i optimeringen av att använda programvara och säkra kostnadskontroll."

Datacenter och dess licensreger är ett av de mest komplexa områdena för en organisation att hantera och optimera. Det gör att potentialen för optimering och kostnadsbesparingar är stor. Kapacitetsbaserad licensiering kan ofta leda till dubbellicensiering och risker kring licensefterlevnad. Snow License Manager 8 adresserar dessa utmaningar med ny funktionalitet specifikt för att hantera, kartlägga och katalogisera datacentermiljöer.

"Optimering och hantering av programvara i datacenter är ett växande fokusområde för SAM- och IT-chefer. Komplexiteten i denna miljö och osäkerheten kring resultatet av eventuella revisioner innebär att det finns betydande vinster att göra. Snow investerar i detta område för att vi vet att många av våra kunder har ett utökande behov av den typen av tjänster som de kan lita på ", avslutar Björkman.

För mer information om Snow License Manager 8: https://www.snowsoftware.com/int