Användarna i fokus när Snow Software gör licenshantering enklare - nya funktioner ger slutanvändaren ökad valfrihet och kontroll

Snow Software, branschledande inom Software Asset Management-lösningar (SAM), följer upp förvärven av The Institution och Igap med att lansera Software Store Option (SSO). Tjänsten förenklar administration och licenshantering för IT-ansvariga samtidigt som alla slutanvändare får större valfrihet i val av mjukvara och blir därmed mer delaktiga i licenshanteringen.

Ledande analytiker förutspår att under de närmaste tre åren kommer mer än en tredjedel av IT-budgeten styras av personer utanför IT-avdelningen. Det skapar ett behov av kontroll och enklare licenshantering. Snow Software lanserar därför Software Store Option och möter den ökande efterfrågan på marknaden för att ge slutanvändare möjligheten att själva bestämma vilken typ av applikationer som de vill ha, samtidigt som IT-avdelningen har full kontroll för vilken tjänster som används. Lanseringen gör att Snow Software nu flyttar fram positionerna ytterligare för nästa generations Software Asset Management-lösningar.

– Det finns flera affärsmässigt bra skäl att ge slutanvändarna möjligheten att själva bestämma vilka program de vill ha. Det skapar ett mervärde och ger användarna möjligheten att bli mer produktiva. Samtidigt finns det självklart vissa risker som att inte betala för rätt antal licenser. Vi lanserar Software Store Option som en förlängning av Snow License Manager som ger slutanvändarna frihet i en kontrollerad miljö. En bra lösning för alla parter, säger Axel Kling, VD på Snow Software.

Software Store Option är ett tillval till Snow License Manager och ger alla användare på företaget möjligheten att på ett enkelt sätt se vilka program som man har rätt att använda. Via en webbaserad applikation är det smidigt för slutanvändare att hämta godkända program och tjänster samtidigt som administrationen minskar. Den IT-ansvarige får snabb överblick över vilka licenser som används och kan på ett smart sätt optimera företagets licenshantering samtidigt som onödiga licenskostnader undviks.

För mer information: www.snowsoftare.com/softwarestore

Jenny Karlsson, Nordic Marketing Manager jenny.karlsson@snowsoftware.com

Läs mer om Snow Software

• axel kling
  • sso

Snow Software erbjuder en av marknadens smartaste SAM-lösningar som är tillgänglig över alla plattformar. Affärsidén är att hjälpa företag att bara betala för de mjukvarulicenser som faktiskt används. Idag använder över 3 500 kunder från hela världen Snow Softwares lösningar på över nio miljoner enheter. Under 2014 fakturerade Snow Software över 355 miljoner kronor och har växt med cirka 62 procent i snitt under de senaste sex åren. Snow Software växer globalt och har idag lokal närvaro på samtliga nordiska marknader samt bland annat Storbritannien, Tyskland, USA och Australien.

Idag arbetar över 235 personer för Snow Software som har sitt huvudkontor i Stockholm.

www.snowsoftware.com