​Sobona nominerade till prestigefullt pris

Sobonas projekt Till ett arbete via Återvinning är finalist i kategorin årets specialpris under den årligen återkommande Återvinningsgalan den 30 januari.
Vi kallar det för ett nytt ekosystem för kompetens. Återvinningsbranschen som har stora rekryteringsbehov har allt att vinna på att skapa en enklare, tydligare och mer kvalitetssäkrad väg in på arbetsmarknaden. Validering synliggör kompetensen och ger nya möjligheter att anställa personer med rätt kunskaper, säger Conny Larsson, projektledare på Sobona.

Motiveringen lyder: Sobona lyfter branschen och yrkeskunnandet till nästa nivå, bland annat med ett nationellt system för språkstöd och validering, som ger systematisk inslussning i yrkes- och arbetslivet via introduktion och handledning hos kommunala återvinningsföretag. Detta skapar enklare vägar in i arbete inom återvinningsbranschen och att skapa lösningar för framtidens kompetensförsörjning.

Läs mer om Till ett arbete inom återvinning:

Till ett arbete via återvinning är ett projekt som skapar enklare, tydligare och mer kvalitetssäkrade vägar till arbete. Det går att lösa både kompetensbrist och utanförskap samtidigt, länk till film

Det unika i detta projekt är att det finns en nationell förankring som bygger på de behov branschen/medlemsföretagen har lyft. Det går att lösa både kompetensbrist och utanförskap samtidigt, länk till film

Årets Specialpris tilldelas ett företag, en person eller en organisation som på ett enastående sätt verkat för att lyfta fram svensk avfalls- och återvinningsindustri till världsledande nivåer och satt fokus på svenskt kunnande inom detta område. Priset, som är ett vandringspris, delas ut av tidningen Recycling & Miljöteknik. Priset delas ut den 30 januari under Återvinningsgalan som presenteras av tidningen Recycling, Återvinningsindustrierna och Avfall Sverige i partnerskap med kategoripartnerna.

Projektägare Till ett arbete via återvinning:

Gästrike återvinnare, Kommunal, Nordiskt valideringsforum, Renova, Sobona.

Finanisiering från Tillväxtverket och Skolverket.

Referenspartners (medlemsföretag i Sobona): Affärsverken, Borab, Härnösand energi & miljö, Nacka vatten och avfall, Miva, Nodra, Söderhamn nära, Sysav, Sörab, Trollhättan energi, Uddevalla energi, Vakin, Vamas.

Partner: Arbetsförmedlingen