"Vår mission är att bidra med innovationskraft för att bättre klara av utmaningarna med klimatomställning och digitalisering"

Tillsammans med Skellefteåföretaget Hello Future utvecklas den nya plattformen Box3 Academy, som ska stärka företagens förutsättningar att lösa samhällsproblem och leva upp till medborgarnas krav på en fungerande samhällsnytta och vardag. Under Energikonferensen 2022 berättar Leif Renström, vd på Hello Future, mer.

Berätta lite kortfattat, vilka är ni?

– Hello Future är ett företag som fungerar som innovationspartner till våra kunder. Vi utbildar, tränar, genomför projekt och bygger nya tekniska lösningar tillsammans med våra uppdragsgivare. Vår mission är att bidra med innovationskraft för att bättre klara av utmaningarna med klimatomställning och digitalisering, berättar Leif Renström och fortsätter:

– Allt vi gör har en grund i innovationsstandarden ISO 56000 och syftar till att bygga upp innovationsförmågan hos våra kunder. Vi driver även en podcast som heter Transformationspodden som handlar om innovation i mogna organisationer där vi delar med oss av kunskap kring utmaningen att tänka och göra nytt.

Välkommen att anmäla dig till Energikonferensen 2022

Hello Future drivs som en ohierarktisk organisation med stor frihet. Medarbetarna sitter utspridda i landet och jobbar tillsammans med av digitala verktyg.

– Vi har ställt om alla våra leveranser så att allt vi gör kan lösas på distans för att undvika onödiga resor. Det är oftast bara när det handlar om etnografiska studier på plats som vi sätter oss på tåget eller bussen. Det är även ett sätt att arbeta som vi försöker inspirera våra kunder att testa.

Vad är er syn på kompetensförsörjningsarbetet och hur ser du att innovation kan stödja i att möta de utmaningar som ligger runt hörnet för många företag?

– När det gäller kompetensförsörjning så tror vi mycket på livslångt lärande som är digitalt, asynkront, just-in-time och personligt. Om vi kan ta bort trösklarna att hitta sammanhängande tid i kalendern, resa i väg, synka med sina kollegor och så vidare, så kan vi skapa små bitar av lärande som kan ske när lärandet behövs - inte när det planeras in centralt. Vi ser att det här är ett mycket mer effektivt sätt att lära sig saker som behövs praktiskt i ens vardag och det kommer på sikt att vara disruptivt för hela utbildningssektorn, säger Leif.

Vad kan man som deltagare den 12 oktober förvänta sig från ditt pass?

– Vi kommer att ge ett exempel på hur det här nya lärandet kan se ut i praktiken genom ett samarbete som Hello Future och Sobona genomför just nu. Förhoppningsvis väcker det tankar kring hur man kan bygga upp ny kunskap i sin organisation på ett modernt och effektivt sätt, avslutar Leif.

För fjärde året i rad erbjuder vi en konferens om strategisk kompetensförsörjning utifrån mångfald och inkludering. Den 12 oktober fördjupar vi oss i praktiska verktyg och delar med oss av case från våra medlemsföretag som visar hur vi skapar förändring och utvecklar innovativa och inkluderande kompetensförsörjningsstrategier.

Du anmäler dig här - Välkommen på Energikonferensen 2022

Conny Larsson