”Viktigt att utveckla mångfalds- och inkluderingsfrågan”

Diversity Charter Sweden firar nu 10 år och Conny Larsson, projektledare för inkluderande kompetensförsörjning på Sobona och vice ordförande för Diversity Charter Sweden, berättar varför Sobona är medlem i organisationen.

Det finns i dag flera studier som visar att mångfald på arbetsplatsen är positivt för företags och organisationers utveckling och lönsamhet. Organisationen Diversity Charter Sweden driver frågor kring mångfald och inkludering på strategisk nivå och de är verksamma i Sverige och i flera länder inom EU. De firar nu 10 år och Conny Larsson från Sobona har blivit omvald som vice ordförande i organisationen.

– Sobona är medlemmar främst av två anledningar. Vi vill vara med och träffa andra företag och organisationer som precis som Sobona ser att det är väldigt viktigt att utveckla mångfalds- och inkluderingsfrågan. Vi vill även vara med för att sprida verktyg, kunskaper och erfarenheter från medlemsföretag utifrån mångfald och inkludering, både regionalt, nationellt och på EU-nivå. Det är genom faktiska insatser som vi kan göra skillnad, berättar Conny Larsson.

Läs mer om Sobonas arbete kring inkluderande rekrytering

”Därför menar vi att mångfald och inkludering bör vara en självklar och integrerad fråga i varje modernt företags- och organisations strategi. Det är grunden till varför Diversity Charter Sweden startades. Verksamheten är ett näringslivsinitiativ som startades 2010 i Sverige av Volvo Cars, Skanska, Sodexo, L’Oréal, Novartis, Scandic, Axfood, A-Search, Managing Diversity och Lectia. Diversity Charter Sweden är en del av ett europeiskt samarbete med 20 länder representerade. Nätverken ser olika ut i olika länder, och regelbundna träffar med utbyte kring frågor kring mångfald och inkludering sker kontinuerligt,” skriver organisationen på sin hemsida. De är nu över 50 medlemmar och bland medlemmarna kan man hitta Ikea, Volvo och Västtrafik.

Läs mer om Diversity Charter Sweden

Läs även: Enklare väg