Idag kl. 10 i riksdagen: Trafikverket och finansdepartementet frågas ut om de dolda nedskärningarna av järnvägsanslaget

Efter Dagens Industris avslöjande om att regeringen bluffar om anslaget till järnvägen har Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm och statssekreterare Hans Lindblad på finansdepartementet kallats till riksdagens trafikutskott. Mötet hålls idag kl. 10. Anders Ygeman, socialdemokratisk ordförande i trafikutskottet, menar att regeringen medvetet fört riksdagen bakom ljuset.

– Det är helt oacceptabelt att regeringen medvetet för riksdagen bakom ljuset på det här sättet. Därför har vi kallat Trafikverket och finansdepartementet till trafikutskottet så att de får förklara sig, säger trafikutskottets ordförande Anders Ygeman.

Mötet hålls i trafikutskottets sessionssal med början kl. 10 idag torsdag. Efter mötet, det vill säga omkring kl. 11, finns trafikutskottets ordförande Anders Ygeman tillgänglig för kommentarer.

För ytterligare information, kontakta Tore Englén, 070-296 69 12,tore.englen@riksdagen.se

Bakgrund
I Dagens Industri den 5/5 avslöjades att investeringarna i det eftersatta svenska järnvägsnätet bantas med 400 miljoner kr i år. Detta sker trots att regeringen sa sig tillföra ”kraftfullt ökade resurser” när den i april presenterade en ny järnvägssatsning. Förklaringen till neddragningen är enligt DI att Trafikverket under år 2010 utnyttjade en anslagskredit på 760 miljoner kronor för att klara de ökade kostnaderna för vinterunderhåll, en kredit som nu ska återbetalas. Inga extra pengar fanns heller med i den så kallade tilläggsbudgeten för år 2011, trots att regeringen på förhand låtit påskina att så skulle vara fallet.