Tuffare tag mot svarttaxi

Polisen får nu bättre möjligheter att ta fast svartaxiförare redan vid första förseelsen. Det står klart efter dagens justering i trafikutskottet av betänkandet om åtgärder mot svarttaxi. Vi känner oss mycket nöjda med denna skärpning av lagstiftningen mot svartaxi, som är ett växande samhällsproblem. Nu är det dags att att rötäggen sållas bort, det säger Carina Moberg, vice ordförande i trafikutskottet. Inte minst för att också kvinnor ska kunna känna sig trygga som kunder hos taxi - är det viktigt att vi ställer höga krav på såväl förare som bolag. Det finns alltför många exempel på att tjejer inte vågar använda sig av taxi som färdmedel därför att det finns de som råkat illa ut. Alla ska kunna åka med - så enkelt är det! Dagen justering innebär också att riksdagen innan mandatperioden är slut förväntar sig ett förslag från regeringen om nästa steg i kampen mot den ekonomiska brottslighet som följer i svarttaxis spår. Det handlar om obligatoriska redovisningscentraler för taxinäringen. - På detta sätt kan vi äntligen få lite ordning och reda i taxinäring. Detta kommer att gynna de seriösa taxiåkerierna, säger Claes Göran Brandin, ledamot i trafikutskottet. För mer information Carina Moberg vice ordförande trafikutskottet 070-530 42 25 Claes-Göran Brandin riksdagsledamot 070-523 23 88 Janne Sundkvist politisk sekreterare 070-651 63 15 carina.moberg@riksdagen.se claes-goran.brandin@riksdagen.se janne.sundkvist@riksdagen.se Läs mer om vår politik på http://www.socialdemokraterna.se

• Brott, juridik, rättsfrågor