Ett spadtag för framtiden

Ett spadtag för framtiden Nu tas det första spadtaget för Igelsta kraftvärmeverk. Vi får hjälp av miljöminister Andreas Carlgren. Tid: Måndagen 21.5 kl. 11.15 Plats: Igelstaverket, Nynäsvägen 43, Södertälje Södertälje, Botkyrka och Huddinge kommuner startar nu bygget av Sveriges hittills största biobränsleeldade kraftvärmeverk för 2,4 miljarder i Södertälje. Kraftvärmeverket innebär kommunernas största miljösatsning någonsin och har positiva miljöeffekter framförallt genom att spara in koldioxid inte bara lokalt och regionalt utan även nationellt och globalt. Det är en stor schakt som ska komma igång. Till denna behövs många spadtag!  Huvudspaden hålls av Anders Lago, kommunalråd i Södertälje och Söderenergis ordförande, Ann-Marie Högberg kommunalråd i Huddinge och vice ordförande samt Anders Arnesson, fd kommunalråd i Botkyrka och ledamot i Söderenergis styrelse. Dessa representerar regionen. Andreas Carlgren, miljöminister representerar nationen och VD Leif Bodinson, företaget.  Dessutom kommer 80 barn från Södertälje, Botkyrka och Huddinge att hjälpa till med egna spadar. Barnen representerar framtiden och vikten av att vi tar hand om vår jord något som de också kommer att uttrycka i sång.  Slutligen kommer artister och gymnasielever från Cirkör Event att presentera en föreställning som ska symbolisera ren luft och att något nytt är i vardande.  Buffé Varmt välkomna! För mer information kontakta gärna: Madeleine Engfeldt-Julin, informationschef tel : 08-553 05 500, 0768 033506 Jan-Erik Haglund, miljöchef, tel: 08-553 05 500, 0768 033566 Närmaste pendeltågsstation är Östertälje . Därefter ca 10 min. gångväg till Igelstaverket.