Kviberg Park - en destination du inte lär glömma

Idéen till denna megaanläggning, Prioritet Serneke Arena, föddes i början av 2000-talet hos Ola Serneke,vd för Serneke Group och RogerGustafsson, fotbollstränare och ansvarig för IFK Göteborgs fotbollsakademi och Änglagårdsskolan. Inledningsvis var deras tanke att bygga en skola med träningslokaler för att ge ungdomar chansen att spela fotboll året om för att på så vis ta tillvara på unga fotbollstalanger. Tankar och idéer som till att börja med handlade om en skola och en fotbollshall på 23 000 kvadrat-meter byggdes på. Och 2010 började man diskutera med Sodexo om att driva hotell och konferensverksamhet här och Nordic Wellness, som har hand om gymmet och skidåkningen, vävdes också in i projektet. Till slut blev anläggningen nästan dubbelt så stor, 45 000 kvadratmeter inalles som öppnades sommaren 2015.

– Från idé till färdig anläggning tog det tio år. Själva byggtiden från det attdet första trädet fälldes var cirka tre år,berättar Peter Numerius, receptions- och konferenschef för anläggningen då hanvisar oss runt. I dag går cirka 350 grundskole- och 190 gymnasieelever på de två skolorna här. Arenan är hemmaarena för IFK Akademin men även IFK Göteborgs A-lag kommer hit och tränar och spelar träningsmatcher ibland. Men det är ungdomarna som är i fokus och visionen är att 90 procent av fotbollen som spelas här ska vara just ungdomsfotboll.

Resan från Centralstationen hit ut tar inte mer än 10 minuter, och lägg till ytterligare fem och vi har i långsamt tempo med bagage tagit oss fram till entrén av den gigantiska gula-orange-bruna byggnaden. Vilket gör att Kviberg Park blir ett perfekt alternativ även för den som annars kanske tänkt att förlägga sitt möte till city. Att det handlar om stora ytor syns på en gång men samtidigt är det lätt att hitta. Vi får nyckel till fotbollsvåningen – 3e våningen.

– Totalt har vi 121 rum, men 355 bäddar, berättar Peter Numerius. Tanken är att vara ett attraktivt val för grupper som exempelvis reser till Göteborg för att delta i en turnering. För föräldrar som tänkt titta på är kanske ett rum med utsikt direkt över fotbollsplanen det som lockar allra mest. Det går dock inte att säga annat än att det känns lite underligt att titta ner på spelet härifrån. Men är det många matcher är det helt klart en möjlighet. Annars finns dock 4 000 åskådarplatser vid långsidan av den 7 950 kvadratmeter stora fotbollsplanen.

– Den här fotbollsplanen är faktiskt godkänd till och med för internationellt spel, säger Peter Numerius. Men det är framförallt lokala lag som har sina träningar här, och ett stort antal cuper under helgerna.

Det har blivit dags att ta oss ut i skidspåret i Nordic Wellness Skidome. För den som inte reser med hela skidutrustningen finns det här möjlighet att hyra rubbet – vilket vi också gör. Och det enda rådet vi får av killen i uthyrningen är – se till att ha kul. Och så får det bli.

Det är minusgrader här året om och en runda på 1,2 kilometer med ett klassiskt dubbelspår och ett skate-spår är preparerat. Tekniken och rytmen kommer inte helt naturligt – det är dock vansinnigt roligt men jobbigt att åka. En av backarna är vansinnigt tuff, men som belöning får man kika ut över fotbollsplanen då man kommer upp – det känns verkligen helt absurt. Efter en stunds åkning noterar jag en grupp som håller till lite vid sidan av spåret – de tekniktränar och åker utan stavar. Jag försöker göra som dem, det går lite sådär. Efteråt visar det sig att de är en av de grupper som bokat in sig för ett träningsprogram inför Vasaloppet. I programmet ingår lektioner med skidlärare och lektioner med PT i några av gymmets 3 800 kvadratmeter. Deltagarna ser både glada och alerta ut – jag misstänker starkt att de tjuvtränat.

Efter passet drar vi oss tillbaka i relaxavdelningen. Bubbelbad och bastu. Det allra bästa är att du har utsikt över skidspåret härifrån och nu kikar vi istället på dem som kämpar sig uppför backen. Men det hade inte varit lika skönt att ligga här och slappa utan att själv ha kämpat lite. Självklart blir det lite after-ski i Fred´s Ski Lodge efter detta. Gulaschsoppa, varmt vin, öl och jäger står på menyn. Vi väljer varsitt glas rött. Efter en stund kommer vi på att det känns lite mysko. Vi har satt oss och tittar rakt in i gymmet, vi vänder oss och tittar in mot skidåkningen istället – det blir bättre. Mitt råd blir – oavsett om du är privatgäst eller konferensgäst: missa inte denna unika upplevelse!

Läs hela artikeln på filen bredvik

• göteborg
  • kviberg park
  • skidome