På bilden: Christine Fraser - Scandic, Yashar Moradbakhti - Lingio, Eva Kristensson - Sodexo, Johan Schilow - IFMA.

Fokus på AI när branschen träffade grundaren till ny språkapp

Intresset var stort när Sodexo och IFMA Sverige bjöd in till frukostseminarium för att berätta om Lingios språkapp som nu finns tillgänglig för städ- och måltidsbranschen. Grundaren och VD:n Yashar Moradbakhti var på plats för att tala om sin innovation och det senaste inom AI, artificiell intelligens.

Sodexo har bidragit till Lingios språk-app genom att ta fram vanligt förekommande ord, uttryck och fraser inom städ- och måltidsbranschen. I appen kan man träna på att läsa, förstå, uttala och konversera. Sodexo fick frågan om att medverka i samband med att företaget bestämt sig för att ta fram 200 praktikplatser för nyanlända. Plötsligt dök det upp en person som också ville göra något för alla som kommit till Sverige, och som hade en klar idé om hur man kan öka deras möjligheter att få jobb. Undersökningar visar att för 60 procent tar det runt 10 år att komma ut i arbete. Samtidigt säger 82 procent av arbetsgivarna att språkbrister är ett hinder för anställning.

Kännas som Candy Crush
Yashar Moradbakhti var bara sju år när han tvingades fly från Iran. För att undkomma kriget med grannlandet Irak tog sig familjen till Sverige. Han vet att språket är viktigt för att man ska få jobb och komma in i samhället.

Tillsammans med två tidigare kollegor från Spotify, Dice och Skype kom han på idén om en branschspecifik språkapp. Grundarnas kunskaper inom teknik och nöjesbranschen var den perfekta basen för att göra språkinlärning roligare, enklare och modernare.

”Vi använder oss av AI och spel som ska leda till lärande. Jag vill att det ska kännas som ett Candy Crush”, berättar Yashar.

Valideringstest
Sodexo lanserade språk-appen för några av sina medarbetare i oktober.Den del som riktar sig till måltider och städ finns än så länge på engelska och arabiska med översättning till svenska. Ett valideringstest är påbörjat för att se vilka resultat som går att åstadkomma på fem veckor.

Språk-appen bygger delvis på AI. Yashar visar seminariebesökarna hur appen kan användas, men också flera andra imponerande exempel på AI-teknikens utveckling. I Kina testar till exempel Microsoft en robot, eller bot som det numera kallas, som kan ringa upp någon av sina 500 miljoner ”vänner” och fråga hur de mår och säga god natt. Läs mer om roboten här

”Roboten ’förstår’ vad man säger, kan svara och det låter bra”, säger Yashar.

Tidsbokning är ett annat användningsområde. Snart kan din bot ringa upp frisörens bot för att komma överens om en klipptid som passar dig. Den som vill se några exempel kan gå in på YouTube och söka på Google Duplex.

Precis som mycket annat kan AI användas på förkastliga sätt. Genom att manipulera kan man till exempel få Obama att se ut som att han säger något han inte sagt, och heller aldrig skulle säga. Det går också utmärkt att göra en soffpotatis till en galant dansare genom att kombinera personens kropp med en ballerinas rörelser. Ett perfekt inlägg på Facebook en fredagskväll. Eller? Kanske riskerar det bara att göra oss ännu mer förvirrade kring vad som är sant och vad som är fejk.

Trots all avancerad teknik finns fortfarande områden där människans ögon och hjärna är oslagbar. Vi kan till exempel skilja mellan guacamole och en grön papegoja och mellan en chihuahua-hund och en muffins. Det klarar inte bildigenkänningsprogrammen. Ännu.