I oktober njuter vi av nordiska smaker

I oktober njuter vi av nordiska smaker

I oktober, under veckorna 41–44, njuter vi av det nordiska kökets fräscha, rena och autentiska smaker på Sodexos restauranger. Sodexos nordiska Global Chefs från Norge, Sverige, Danmark och Finland har valt ut sina favoritrecept som ska användas vid matlagningen under temaveckorna Nordic Flavours.

– Man behöver inte gå längre än till havet för att fiska. Det finns lysande, överraskande och fantastiska smaker i grannskapet, intygar Katri Saraste, Food service design coordinator på Sodexo i Finland.

Var och en av våra Global Chefs har sin egen signaturvecka, vars meny hen har skapat

– Jag tröttnar aldrig på säsongsgrönsaker. Det är enkelt att skapa läckra lunchrätter av dem. Det skulle inte heller bli mycket av min matlagning utan nymald svartpeppar. Under min signaturvecka serverar jag rätter som jag fick bra respons på när jag presenterade dem för amerikaner under min Global Chef-turné i USA, berättar Andre Thomas Wels, köksmästare på Bymiljøetaten i Oslo.

Edis ”Eddie” Dautovic är köksmästare på Skytteholm på Ekerö och hans favoritört är dill. Örten för hans tankar till klippor och Nordsjön.

– Dill passar bra till exempelvis lamm och fisk. Jag serverar rätter som jag själv gärna skulle äta på en lunchestaurang. I mina rätter har jag kombinerat den svenska matkulturens olika råvaror och smaker på ett nytt sätt, berättar Eddie Dautovic.

Under den danska temaveckan bjuds det på danska, lättlagade favoriter.

– En av mina absoluta favoriter är libbsticka. Den passar både i grönsaks- kött- och efterrätter. Den har en unik karaktäristisk smak, berättar René Stegmann, köksmästarepå IBM Prøvensvejn i Brøndbyn, Köpenhamn.

– Personligen föredrar jag finska råvaror, framförallt finsk fisk,svamp och bär. Jag uppskattar de unika smakerna vi får från våra sjöar och skogar. Rätterna under min signaturvecka är välsmakande finska lunchrätter, berättar Tommi Hedman, köksmästare på Elisa Pasila i Helsingfors.

Alla Sodexo-restauranger genomför mattemat på sitt sätt, så det lönar sig att kika på restaurangernas menyer i förväg på nätet. Välkommen att njuta av rena, äkta och färska smaker!

EDDIES MENY

• Bakad lax, honungsrostade rödbetor, hyvlad prästost och savoykål samt äppelcidersås
  • Nattbakad högrev, grönsaker samt citron- och smörvinägrett
  • Rostat kycklinglår, morotspuré, picklad morot och Sandefjordsås