Kristian bjöd amerikanska studenter på svensk finmat

Kristian bjöd amerikanska studenter på svensk finmat

Global Chef är ett utbytesprogram där kockar anställda hos Sodexo får möjlighet att gästspela i andra länder. I år kom turen till Kristian Eriksson som till vardags är kökschef på AstraZeneca i Södertälje. Efter fyra intensiva veckor med obegripligt stora portioner är han glad att de gamla kockkläderna fortfarande passar.

Kristian Erikssons resa gick genom delstaterna New Hampshire, New York och

New Jersey. Han började sin fyra veckor långa vistelse med att utbilda ett antal amerikanska kockar i de svenska mattraditionerna. Han gick igenom hur man lagar och presenterar rätter som till exempel Toast skagen, oxkind, gravad lax, saffranspannkaka och äppelkaka gjord på speltvete.

Därefter bar det iväg ut i verkligheten. Kristians gästspel gick till skolor och universitet. Det var luncher, kvällsevent och några VIP-kvällar för lärare och rektorer.

”Skolor och universitet har ett helt annat upplägg än i Sverige. Det vanligaste är en food court, eller retail som de kallar det, där eleverna gör beställningar efter dagens önskningar”, säger Kristian Eriksson.

Den svenska finmaten betraktades med skeptisk blick, men de elever som vågade ta en smakportion var odelat positiva. Och ännu mer positiva blev de när Kristian frågade om de ville att han skulle bjuda på svensk snabbmat. Den svenska tunnbrödsrullen visade sig vara en riktig hit.Även saffranspannkaka som är snarlik deras rice pudding fick stor uppskattning.

Amerikansk matkultur

De flesta svenskar associerar nog amerikansk mat med stora och ohälsosamma portioner.

”Fördomarna om amerikansk mat stämmer till viss del. Det fanns hälsosamma alternativ men det gick inte att ta miste på att pizza och hamburgare var mycket populärt”, säger Kristian.

Det är slående skillnader mellan den amerikanske och svenska portionsnormen. För amerikanarna är det fullt normalt att serveras en överfylld tallrik. Den som inte orkar äta upp ber om en doggy bag:

”Av alla middagar jag åt fick jag lämna kvar mat på hälften av dem. Man mår nästan dåligt när man ser all mat på tallriken och man vet inte riktigt var man ska börja.”

Efter fyra veckor i USA med enorma matportioner av stekt mat är det med stor förvåning och lättnad som Kristian konstaterar att de gamla kockkläderna fortfarande sitter som vanligt.