Årets Företagsrestaurang ligger i Sigtuna

Årets Företagsrestaurang ligger i Sigtuna

Kockarna Johan Kuhn och Niklas Pallgren från Sodexos restaurang på IFL Kämpasten i Sigtuna är Sveriges bästa företagskockar. Tävlingen Årets Företagsrestaurang 2010 avgjordes under torsdagen på restaurangmässan Gastro Nord, Nordens största fackmässa för restauranger, som just nu pågår i Stockholm. Johan Kuhn och Niklas Pallgren tog sig till finalen även förra året och lyckades då kamma hem bronsplatserna.
- Det känns väldigt roligt att få vinna. Det är oerhört små skillnader mellan att vara väldigt bra och bäst. Vi brinner för att skapa och utveckla god mat och i år var det vi som lagade den mat som imponerade mest på juryn, säger Johan Kuhn.

Finaluppgiften bestod av att laga två lunchrätter på tid. De sex finallagen hade komponerat och tränat på att laga en av lunchrätterna. Den andra lunchrätten improviserades fram efter det att juryn avslöjat en hemlig råvarukorg. Resultatet blev rödvinsglaserad högrev med ljummen sallad på bönor, rotfrukter och pepparrot, serverat med rotselleripuré, terrin på lök och kål samt frasig schalottenlök. Receptet finns att hämta på Sodexos hemsida.

- För oss är det här klassiska smaker med nötkött, rödvin och rotselleri och så har vi moderniserat med en rotfruktssallad med massor av citron och pepparrot, säger Johan Kuhn. Vi hoppas att receptet blir lika uppskattat av våra gäster som av tävlingsjuryn!

Vinnarna av Årets Företagsrestaurang får förutom äran ett resestipendium på 15 000 kr vardera att användas till att förkovra sig i yrket. Tävlingen arrangeras av tidningen Restaurangvärlden i samarbete med SHR, Valio och Atria Foodservice. Juryn består av Fredrik Eriksson, Danielle Couyet, Katja Palmdahl, Alexandra Zassi och Johann Kjellberg.

Foton, recept och mer information finns på vår hemsida www.sodexo.se/aretsforetagsrestaurang

För mer information kontakta:
Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör, tel: 08-5788 5963
e-post: eva.kristensson@sodexo.com

Med stor flexibilitet, kompetens och omtanke tar vi över, utvecklar och effektiviserar servicefunktioner i företag, institutioner och offentlig sektor. Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer.

Sodexo AB är ett av Sveriges ledande Service Management företag med ca 8 000 medarbetare och en omsättning på drygt 3 miljarder kronor. Vi ingår i den franskägda Sodexokoncernen som finns representerad i 80 länder med sina 380 000 medarbetare. Koncernen omsätter 14,7 miljarder € och har sitt säte i Frankrike samt är noterat på börsen i Paris. Besök oss gärna på www.sodexo.se.