Lidingö satsar på bättre skolmat

Nu ska skolmaten på Lidingö bli ännu bättre. Kommunen har slutit ett avtal med matleverantören Sodexo som innebär mer ekologisk mat, finare råvaror och mindre hel- och halvfabrikat.

Lidingö Stad har satt upp höga mål och krav på maten till elever på skolor och förskolor. Kvaliteten på råvarorna höjs, andelen ekologisk och nyckelhålsmärkt mat ökas och hel- och halvfabrikaten minskar vid övergången till det nya avtalet som träder i kraft den första november 2011. Menyerna ska även anpassas för olika åldersgrupper i ännu större utsträckning än vad som görs idag.

”Kommunen har gjort en väl genomförd upphandling och satsar på kvalitet. Det är mycket glädjande att vinna ett uppdrag på kvalitetspoäng. Vi ser fram emot att tillsammans med kommunen få ta ännu ett steg för att vidareutveckla måltiderna, säger Jimmy Pettersson, Driftområdeschef på Sodexo.”

Så mycket som möjligt av skolmaten kommer att lagas i respektive skolkök. De skolkök som inte är tillräckligt utrustade för all matlagning kommer att få mat från något av de sex så kallade tillagningsköken. Totalt kommer Sodexo att laga cirka 6 000 lunchportioner per dag. Avtalets möjliga längd är fyra år och är värt cirka 29 miljoner kronor per år.

För mer information, kontakta:
Jimmy Pettersson, Driftområdeschef
Telefon : +46 8 5788 5756
E-post : jimmy.pettersson@sodexo.com

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör

Om Sodexo:
Med stor flexibilitet, kompetens och omtanke tar vi över, utvecklar och effektiviserar servicefunktioner i företag, institutioner och offentlig sektor. Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer. Besök oss gärna på www.sodexo.se

Sodexo i Norden är ledande inom Service Management med 11 000 medarbetare och en omsättning på 6,5 miljarder kronor.

Quality of Life Services

Sodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 64 länder, servar vi 100 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personal and Home Services.

Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 50 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management; allt ifrån tjänster och program som främjar medarbetarnas engagemang i lösningar som förenklar och optimerar deras rörlighet och hantering av kostnader till hushållsnära tjänster, daghem och conciergetjänster.

Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 420 000 medarbetare över hela världen.