Sodexo introducerar måltidskoncept för Alzheimerssjuka

Sodexo introducerar måltidskoncept för Alzheimerssjuka

Sodexos nya måltidskonceptet M’ama* är framtaget för personer med Alzheimers och andra demenssjukdomar. Det bygger bland annat på när och hur många måltider som serveras, vad måltiden består av och hur den presenteras på tallriken.

Konceptet är utvecklat i samarbete mellan Sodexo i Italien, ett Italienskt forskningscenter och sjukhem. Personer med Alzheimers eller andra demenssjukdomar har ofta dålig aptit, svårigheter med att förnimma matglädje och försämrad motorik.

Konceptet bygger bland annat på:

• När personen bör äta (dagsschema och antal måltider)
  • Vad personen bör äta (kaloriintag, typ av kost och menyer)
  • Hur maten serveras (upplägg och konsistens, fingermat - se tallriksbild)
  • Konceptet innehåller även dietistrådgivning, användarmanual och träningsverktyg

Det finns fem definierade resultatmål:
1. Förebygga undernäring
2. Kontrollera oro och ångest
3. Förebygga förstoppning
4. Begränsa beteendeproblem vid måltiden
5. Stötta måltidens oberoende

”De första svenska äldreboendena kommer erbjudas konceptet redan under februari. Om några år är jag övertygad om att konceptet kommer att vara en självklar del på varje äldreboende”, säger Jimmy Frischenfeldt, Driftområdesdirektör på Sodexo Sverige.

*M’ama är en italiensk förkortning för ”Modello Alimentazione Malati Alzheimer"
(Måltidskoncept för personer med Alzheimers).

För mer information, kontakta:
Jimmy Frischenfeldt, Driftområdesdirektör
E-post: jimmy.frischenfeldt@sodexo.com

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör

Om Sodexo:
Med stor flexibilitet, kompetens och omtanke tar vi över, utvecklar och effektiviserar servicefunktioner i företag, institutioner och offentlig sektor. Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer. Besök oss gärna på www.sodexo.se

Sodexo i Norden är ledande inom Service Management med 11 000 medarbetare och en omsättning på 6,5 miljarder kronor.