Sodexo stödjer ny helgverksamhet för människor i hemlöshet

Sodexo utökar samarbetet med Stadsmissionen genom att subventionera luncherna i den nyöppnade helgverksamheten Helge på Kungsholmen i Stockholm. En plats där människor i hemlöshet känner sig välkomna på helgerna och som kommer att fungera som en verksamhet i kaféformat.

- För oss är det viktigt att människor som lever i hemlöshet kan få ett näringsriktigt lagat mål mat om dagen, i stället för en sopplunch. Lunchen är ofta den enda måltiden de får, säger Maria Bergman Kosinski, Stockholms Stadsmission.

Sedan december 2009 har Sodexo ett avtal med Stadsmissionen som innebär att Sodexo subventionerar mat till människor i hemlöshet som vänder sig till Stadsmissionen.

- Den nya helgverksamheten innebär förhoppningsvis att fler kommer att må bättre och orka ta steget vidare in i samhället igen, säger Fredrik Strand, VD Sodexo.

Avtalet med Stadsmissionen är ett led i Sodexos STOP Hunger-projekt som bygger på att hjälpa behövande i Sverige. Det finns en vilja inom Sodexo i Sverige och internationellt att bekämpa fattigdom och undernäring. På så sätt vill Sodexo ta ett större socialt ansvar för att sträva mot en bättre framtid för människor i hemlöshet.

Sodexo i USA tog initiativet till projektet STOP Hunger år 1999. Sodexos medarbetare ville bekämpa fattigdom och undernäring i sina närmiljöer. Sedan projektet STOP Hunger startade har hundratusentals måltider serverats till behövande och sättet att organisera sig har spritts sig till över 30 länder inom Sodexokoncernen.

För mer information kontakta:
Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör, Sodexo, 08-5788 5963, eva.kristensson@sodexo.com

Maria Bergman Kosinski, Ansvarig företagssamarbeten, Stadsmissionen, 08-78 78 622, maria.bergman@stadsmissionen.se

Med stor flexibilitet, kompetens och omtanke tar vi över, utvecklar och effektiviserar servicefunktioner i företag, privata institutioner och offentlig sektor. Vi lagar mat och städar, underhåller fastigheter, bemannar växel och receptioner, verkar inom hotell och konferens - och mycket mer.

Sodexo AB är ett av Sveriges ledande Service Management företag med över 8 000 medarbetare och en omsättning på ca 3 miljarder kronor. Vi ingår i den franskägda Sodexokoncernen som finns representerad i 80 länder med sina 380 000 medarbetare. Koncernen omsätter 14,7 miljarder € och har sitt säte i Frankrike samt är noterat på börsen i Paris. Besök oss gärna på www.sodexo.se.

Om Stadsmissionen
Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Stadsmissionen bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och stödjande affärsverksamhet. www.stadsmissionen.se