Sodexo tillagar måltiderna till Helsingborgs skolor

Från och med denna vecka tar Sodexo över matlagningen till förskolor och skolor i områdena Nicolai, Rönnowska och Påarp. Sodexo har skrivit ett 4-årigt avtal med Helsingborgs Stad avseende skolmåltider till 12 000 barn och ungdomar.

Måltidsservicen omfattar tre tillagningskök med leveranser till 21 skolor, 12 förskolor och 2 friskolor i områdena Nicolai, Rönnowska samt Påarp. Omsättningen är dryga 200 miljoner under den första kontraktsperioden.

- Genom vårt arbete med säsongsanpassade menyer med en blandning av husmanskost, elevernas favoriträtter, moderna rätter och härliga salladsbord, känner vi oss väl rustade för detta fantastiskt spännande uppdrag. Vi är mycket glada över samarbetet med Helsingborgs Stad, säger Jimmy Pettersson, segmentchef Sodexo.

Sodexo ser över kvaliteten i skolrestaurangerna för att kunna leverera god och näringsriktig mat. Målsättningen är att ytterligare förbättra matkvaliteten för eleverna i samarbete med restaurang-personalen.

Minst en gång per år gör Sodexo enkätundersökningar i skolrestaurangerna för att mäta elevernas kundnöjdhet. De maträtter som inte uppskattas byts ut eller tas bort. Sodexo arbetar med en klimatsmart idé för en hållbar utveckling, som bland annat innebär att matsvinnet ska minskas. Att slänga mat är en av de största klimatbovarna.

För mer information kontakta
Eva Kristensson, kommunikationsdirektör, Sodexo, tel. 08-5788 5963, eva.kristensson@sodexo.com eller
Thomas Andersson, distriktschef Sodexo, tel. 08-5788 5822, thomas.andersson@sodexo.com

Sodexo AB är ett av Sveriges ledande service management företag med över 8 000 medarbetare och en omsättning på ca 3 miljarder kronor. Vi finns representerade över hela landet på egna kontor och hos våra kunder. Vi erbjuder våra kunder inom företag och offentlig sektor effektiva servicetjänster inom bl a måltider, vending, städning, fastighetsservice, kontor och konferens samt evenemang.