Carina Stenqvist, Affärsområdeschef Hard FM på Sodexo AB och Anneli Gehlin, avtalskontroller samhällsbyggnadskontoret på Norrköpings kommun.

Sodexo växer inom FM-marknaden i Norrköping

Norrköpings kommun har gett serviceleverantören Sodexo i uppdrag att sköta ett 80-tal av kommunens fastigheter och kringliggande utemiljöer. Samarbetet inleds den första november och har en möjlig avtalstid på åtta år inklusive optioner.

I uppdraget ingår bland annat gräsklippning, skötsel av rabatter och häckar. Sodexo ska också se till att fastigheternas värde behålls genom att rengöra tak, hängrännor och brunnar. Arbetet kommar att utföras med eldrivna verktyg för att värna om både miljö och arbetsmiljö. De eldrivna verktygen gör att medarbetarna slipper onödiga vibrationsskador och hantering av bränsle.

- Vi ser fram emot att samarbeta med en ny leverantör på ett antal av våra fastigheter. Vi uppskattar särskilt den omsorg som Sodexo visar för både människor och miljö. Norrköpings kommuns vilja är att arbetet ska utföras hållbart i alla avseenden, säger Anneli Gehlin, avtalskontroller samhällsbyggnadskontoret på Norrköpings kommun.

Sodexo ska också sköta snö- och halkbekämpning så att miljön kring förskolor, äldreboenden och andra fastigheter är säkra, tillgängliga och framkomliga.

Sedan tidigare har Sodexo ett mångårigt samarbete med Region Östergötland där bland annat Vrinnevisjukhuset och sjukvårdens centrallager i Norrköping ingår.

- Vi är mycket glada över att få fortsätta växa i Östergötland. Vi har en stabil organisation med flera ben på plats sedan tidigare och ser fram emot att inleda samarbetet med Norrköpings kommun, säger Carina Stenqvist, Affärsområdeschef Hard FM på Sodexo AB.

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör Sodexo AB
e-post: eva.kristensson@sodexo.com

Carina Stenqvist, Affärsområdeschef Hard FM Sodexo AB
e-post: carina.stenqvist@sodexo.com

Sodexokoncernen
Sodexo grundades av Pierre Bellon i Marseille 1966 och är världsledande inom servicetjänster för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Sodexo har verksamhet i 53 länder och våra 422 000 medarbetare servar 100 miljoner människor varje dag.

Sodexokoncernen utmärker sig för sitt oberoende och grundarfamiljens delägande, sin hållbara affärsmodell och serviceutbudet med måltidstjänster, FM-tjänster och lösningar för medarbetarförmåner. Vi levererar kvalitativa och flexibla matupplevelser, skapar attraktiva och inkluderande arbetsplatser, hanterar och underhåller infrastruktur på ett säkert och miljövänligt sätt, erbjuder personligt anpassat stöd till patienter och studenter, samt skapar program som stärker engagemanget hos medarbetare.

Ända sedan dag ett, har Sodexo fokuserat på den konkreta vardagen genom sina tjänster, för att bidra till en positiv ekonomisk, social och miljömässig inverkan över tid. För oss går tillväxt och socialt engagemang hand i hand. På Sodexo är vårt syfte att skapa en bättre vardag, för ett bättre liv för alla.

Nyckeltal
21,1 miljarder euro i omsättning
422 000 medarbetare (31 augusti 2022)
12,8 miljarder euro i börsvärde (25 oktober, 2022)