Starka profiler i Sodexos nya Advisory Board

Service Managementbolaget Sodexo har utsett en Advisory Board med flera namnkunniga personer från både privat och offentlig verksamhet. I expertgruppen finns också personer som varit några av landets mest tongivande politiker.

Personerna kommer i första hand ha en rådgivande roll för att stärka Sodexos framtida affärer. Målsättning är att fortsätta vara ledande inom hållbara lösningar som genererar affärsnytta och ökad livskvalitet för medarbetare, kunder och andra som kommer i kontakt med tjänsterna.

Advisory Board

• Carl Cederschiöld – konsult och fd finansborgarråd i Stockholm
  • Catharina Elmsäter-Svärd – VD och ägare AB Elmsäters samt styrelseproffs
  • Bo Normark – Senior Rådgivare InnoEnergy, Power Circle och Renewable Energy Institute Japan
  • Henry Stenson – EVP Group Communications and Sustainability Affairs Volvo Group
  • Sander Graft – VD Sodexo Norden
  • Azita Shariati – VD Sodexo Sverige

”Vi är mycket glada över att dessa erfarna och kompetenta personer vill vara med och bidra till Sodexos framtida arbete med att utveckla service management-branschen i Sverige”, säger Azita Shariati, VD Sodexo AB.

Eva Kristensson, Kommunikationsdirektör Sodexo

Sodexokoncernen
Sodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 80 länder, servar vi 75 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personald and Home Services.

Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 50 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management, kortlösningar, hushållsnära tjänster, daghem och conciergetjänster.

Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 425 000 medarbetare över hela världen. Sodexo är medlem i CAC 40 och DJSI index.

Nyckeltal (31 augusti, 2016)
20,2 miljarder euro i omsättning
425 000 medarbetare
32, 000 uppdrag
15,2 miljarder euro i börsvärde(17 november, 2016)

Sodexo i Norden
7,5 miljarder kr i omsättning
11 000 medarbetare

Sodexo grundades av Pierre Bellon i Marseille 1966 och är världsledande inom servicetjänster för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Sodexo har verksamhet i 55 länder och våra 412 000 medarbetare servar 100 miljoner människor varje dag.

Sodexokoncernen utmärker sig för sitt oberoende och grundarfamiljens delägande, sin hållbara affärsmodell och serviceutbudet med måltidstjänster, FM-tjänster och lösningar för medarbetarförmåner. Vi levererar kvalitativa och flexibla matupplevelser, skapar attraktiva och inkluderande arbetsplatser, hanterar och underhåller infrastruktur på ett säkert och miljövänligt sätt, erbjuder personligt anpassat stöd till patienter och studenter, samt skapar program som stärker engagemanget hos medarbetare.

Ända sedan dag ett, har Sodexo fokuserat på den konkreta vardagen genom sina tjänster, för att bidra till en positiv ekonomisk, social och miljömässig inverkan över tid. För oss går tillväxt och socialt engagemang hand i hand. På Sodexo är vårt syfte att skapa en bättre vardag, för ett bättre liv för alla.