Hybridgrävmaskinen HB365LC/NLC-3 - en höjdpunkt på Svenska Maskinmässan 2018

Söderberg & Haak och Komatsu Europe International presenterar stolt den nya HB365LN/NLC-3, en högteknologisk och miljövänlig 36 tons hybridgrävmaskin. Den kommer att visas, i NLC (smalt) utförande, på Svenska Maskinmässan i Solvalla under maj-juni 2018.

Komatsu var den första tillverkaren som introducerade hybridteknologi på entreprenadmaskiner i början av 2000-talet. Sedan dess har totalt 10 000 000 arbetstimmar avverkats med Komatsus beprövade hybridteknologi - med i dagsläget 4 000 maskiner över hela världen.

Den nya HB365LC/NLC-3 hybridgrävmaskinen är utrustad med en Steg IV-motor, har mycket låg ljudnivå och stödjer Komatsus pågående engagemang för en avsevärd minskning av entreprenadmaskiners miljöpåverkan.

Komatsus hybridgrävmaskiner bidrar starkt till en reducering av koldioxidavtryck och miljöpåverkan, med upp till 40% lägre bränsleförbrukning och utsläpp.

Nyskapande teknologi
HB365LC/NLC-3 har samma SAA6D114E-6 motor på 202kW (271 hk) som PC360LC-11 och upp till 53kW extra elkraft från Komatsus revolutionerande hybridsystem.

Den rörelseenergi, som skapas under sväng/ bromsmanöver, omvandlas till elektrisk energi som skickas genom en inverterare och sedan lagras i en kondensator ”Komatsu Ultra Capacitor”. Vid acceleration, under arbete, frigörs den lagrade energin snabbt för att svänga maskinkroppen och att hjälpa motorn, enligt kommando från hybridstyrenheten. Den lagrade reservenergin från hybridsystemet tillför extra effekt, som finns tillgänglig för maximal maskinprestanda.

De av Komatsu utvecklade och tillverkade hybridkomponenterna, är mycket hållbara och omfattas även av en speciell garanti på ”5 år eller 10000 drifttimmar”. Alla maskinkomponenter och Steg IV motorn är optimalt reglerade för att passa det aktuella arbetet och koordineras genom Komatsus totala fordonskontrollsystem för maximal bränslebesparing och minimalt koldioxidavtryck, utan att kompromissa med maskinens prestanda.

Som alla Komatsu grävmaskiner har den nya hybridgrävmaskinen en hög lyftkapacitet, utmärkt stabilitet och svängprestandan är snabb och kraftfull. Oljeflödet är optimerat för snabba kombinerade rörelser och ökad produktivitet.

KOMTRAXTM telematics och Komatsu Care® serviceavtal ger dig full kontroll över din maskin, support på högsta nivå och skyddar din maskin mot felaktig och otillåten användning, samt garanterar dig maximal effektivitet under driftstiden.

Komatsu Steg IV motor - produktiv, tillförlitlig och effektiv
Komatsus Steg IV motor använder ett SCR avgasefterbehandlingssystem med AdBlue för att reducera utsläppen av kväveoxider (NOx). Motorns avancerade elektroniska styrenhet reglerar luftflöde och bränslemängd för optimal förbränning och effektivitet, samt ser till att avgaserna blir så rena som möjligt. Dessutom finns en avancerad diagnosfunktion inbyggd i styrenheten.

Steg IV-motorn är konfigurerad för optimal effekt med minimal bränsleförbrukning, utan att göra avkall på prestandan. Komatsus motorer kan alltid arbeta med högsta effektivitet, tack vare den exakta motorstyrningen, ett turboaggregat med variabel geometri (KVGT) och avgasåterledning via EGR ventilen för exakt kontroll av luftmängd, temperatur och för längsta komponentlivslängd.

Förbättrad komfort och användarvänlighet
Hytten på HB365LC/NLC-3 ger en arbetsmiljö med hög komfort och låg ljudnivå, för maximal produktivitet. De proportionella joysticksreglagen, som är standard, tillåter exakt manövrering av skopa och tillsatsredskap vilket ökar förarkomforten. Med optimal motorstyrning och Visco-koppling för kylfläkten, ligger ljudnivån för HB365LC/NLC-3 på 100dB utanför maskinen och låga 68 dB inne i förarhytten. Detta är lägre än ljudnivån för HB215LC-2.

Hytten som är specifikt konstruerad för grävmaskiner, är ROPS-certifierad och får sin styrka från ett förstärkt hyttramverk. Hytten är monterad på speciella visco-isolatorelement vilket ger mycket låga vibrationsnivåer. Standard förarsäte har luftfjädring, högt ryggstöd, elvärme och ett nykonstruerat armstöd för maximal förarkomfort. Förutom radio finns även en AUX-ingång vilket gör att man kan spela upp musik från andra enheter i hyttens högtalare. Dessutom finns två 12V eluttag i hytten där man kan ansluta en kylbox och ladda mobiltelefonen.

En högupplöst 7” LCD monitor med färgskärm ger utökade möjligheter och föraren information om maskinens driftstatus på 26 valbara språk. Föraren kan välja mellan sex olika arbetslägen för att anpassa maskinens prestanda efter aktuellt arbete. Den nya monitorn ger föraren information om AdBlue-nivå, driftsekonomi och bränsleförbrukningshistorik, körjournaler och användningshistorik mm. Säkerheten ökas ytterligare genom Komatsus ”KomVision system” som är standardmonterat och ger total uppsikt över maskinens arbetsområde innan en viss manöver utförs.

Bekvämt underhåll och service
HB365LC/NLC-3 ger enkel åtkomst till alla underhålls- och servicepunkter, vilket reducerar stilleståndstiden. Maskinen är utrustad med skyddsräcken på maskinkroppens båda sidor för ökad säkerhet och enklare åtkomst. Motorkylare och hydrauloljekylare är monterade sida vid sida, vilket gör det enklare att komma åt och ger snabbare rengöring vid behov.

Grävmaskinen är utrustad med det exklusiva Komatsu EMMS (Equipment Management Monitoring System) som har utökade diagnosegenskaper och ger information till förare och servicetekniker. EMMS övervakar alla viktiga system kontinuerligt, ger information om förebyggande underhåll och underlättar vid diagnos och felsökning vilket ger minimal stilleståndstid.

• Entreprenadfrågor, maskiner

• entreprenadmaskin
  • komatsu

Söderberg & Haak är Sveriges ledande privata aktör inom maskinhandel för lantbruk, industri och entreprenad. Vi finns representerade på både egna anläggningar och hos privata återförsäljare på ca 40 platser i landet, från Kiruna i norr till Ystad i söder.

Vi marknadsför ledande varumärken som Komatsu, Deutz-Fahr, Krone, Amazone, Dal-Bo och Geringhoff.