I samband med Komatsu 100 års jubileum, visade Komatsu upp en konceptmaskin i form av en fjärrstyrd, helelektrisk minigrävare

Vid 100-årsjubileet för Komatsu den 13 maj, presenterade Hiroyuki Ogawa (ordförande och vd) en fjärrstyrd, helelektrisk minigrävare (utan hydraulik) vilken drivs helt av litium-jonbatteri och ingår i nästa generations konceptmaskiner för framtiden.

Denna 3-tons minigrävare (skopvolym 0,09 m3) är det första steget till framtidens helt elektriska entreprenadmaskiner för kommersiellt bruk. När Komatsu tog fram denna konceptmaskin använde de sig av sina erfarenheter från elektriska gaffeltruckar och konventionella minigrävare, och sedan lade de in helt ny teknik i form av litium-ionbatterier och elektrisk cylinderteknik samt utelämnade all hydraulik. Tack vare den helt elektriska drivningen är maskinen mycket miljövänlig, den genererar inga avgaser, buller eller värme. Förutom att maskinen är avsevärt mer energieffektiv är den också nästan helt underhållsfri genom att all hydraulik har frångåtts.

Denna konceptmaskin behöver inte ha föraren ombord på maskinen, därför har Komatsu kunnat skapa en helt ny design med nya användningsmöjligheter. Manöverenheten är ansluten till fordonsdatorn via trådlöst LAN, här behövs inga extra installationer för att manövrera maskinen. Beträffande manöverenhet, kan föraren välja vilken han/hon gillar bäst. Genom att föraren inte behöver sitta i maskinen ges helt nya förutsättningar, föraren får bättre kontroll, blir mindre stressad och arbetet kan utföras effektivare. Genom att maskinen drivs elektriskt och manövreras fjärrstyrt, kan den obehindrat användas inomhus, i begränsade utrymmen, vid rivnings- eller räddningsarbeten eller i farliga utrymmen.

Under 2020, lanserade Komatsu sin PC30E-5, en elektrisk minigrävare (med hydrauldrift) i Japan. Nu planerar Komatsu att introducera elektriska minigrävare (med hydrauldrivning) i Europa under 2022, då liksom hos koncept-minigrävaren försedda med litium-jonbatterier. Komatsu arbetar hårt för att utveckla nya miljövänligare entreprenadmaskiner för framtiden.

För de kommande 100 åren kommer Komatsu att fortsätta flytta fram sina positioner tillsammans med partners och intressenter och med värdeskapande, innovativ tillverkning och teknologi, ge förutsättningar för en hållbar framtid, både för människor, företag och vår planet.

Teknisk data

Skopvolym 0,09 m3
Totallängd 4750 mm
Totalbredd 1740 mm
Totalhöjd 1685 mm
Svängradie, bak 970 mm
Elmotorer antal Framkörning: 2 st. Grävning: 4 st
Batterikapacitet 1,5 kWh

Ovannämnda information är preliminär och kan utan föregående meddelande komma att förändras.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• entreprenadarbeten