Prisbelönade nyheter från Amazone

Amazone kan stolt redovisa tre prisbelönade tekniska innovationer under den pågående lantbruksmässan Agritechnica i Hannover.

Det är en neutral expertpanel som utsetts av det tyska lantbruksinstitutet DLG, som tilldelat Amazone tre silvermedaljer.

Den första gäller det digitala stödet Easymix för spridning av blandgödselmedel. Amazone har utvecklat en ny app, MySpreader App, där detta stöd ingår.

Med EasyMix erbjuder Amazone ett verktyg där systemet jämför spridningsegenskaperna hos de olika gödselmedlen i blandningen och beräknar fram den optimala spridarinställningen.

Den andra silvermedaljen belönar användarstödet AmaSelectRow för Amazone växtskyddssprutor. Utrustningen gör att föraren med en knapptryckning kan växla mellan bandsprutning och heltäckande sprutning. Vid bandsprutning används utrustningen, med fördel, i kombination med den nya aktiva rampstyrningstekniken ContourControl.

Den tredje silvermedaljen gäller även den en teknisk innovation, sensorn AmaSense Weather, som känner av aktuell temperatur och luftfuktighet under körning med växtskyddsspruta. Syftet är att optimera resultaten av växtskyddsbehandling, även om väderförhållanden riskerar att påverka resultatet.

BILD:

Föraren kan enkelt växla mellan heltäckande, respektive bandsprutning. På bilden bandsprutning med SpotFan-munstycken. (Foto: Amazone)