Även unga vill ha ett bankkontor att besöka

I och med att fler bankärenden kan genomföras digitalt och besöken på banken blir färre kan vi tro att unga inte tycker det är viktigt att det finns en bank där de bor. Men hela 61 procent av unga vuxna vill ha ett fysiskt bankkontor att besöka, det framgår i Novus undersökning, gjord av Sparbankernas Riksförbund.

Nästan 2 av 3 av de tillfrågade i ålderskategorin 18–29 år, anser att det är mycket viktigt eller ganska viktigt att det ligger ett bankkontor på den ort där man bor. När behov av finansiell rådgivning uppstår känns det lokala bankkontoret extra viktigt.

- Det är ett väntat resultat. När de unga till exempel ska göra sin första bostadsaffär så vill de träffa oss fysiskt och det är vi glada för. Det är många frågor och viktigt att de får en trygg start och en bra upplevelse när de ska göra sin kanske livs största affär. Vi värnar den digitala utvecklingen tillsammans med det personliga mötet. Vi vill finnas för våra kunder oavsett i vilken kanal de vill träffa oss och fortsätta vara en lokal bank med en välkomnande mötesplats, säger Jonas Nyberg, VD på Södra Dalarnas Sparbank.

För upp till 74% av allmänheten i Sverige och för 69% av företagarna är det viktigt eller mycket viktigt att det finns ett bankkontor på orten, enligt undersökningen.

Hela undersökningen tillhandahålls av Sparbankernas Riksförbund.