Nio Södertäljeelever i semifinal av Unga Forskare 2021

Nio Södertäljeelever i semifinal av Unga Forskare 2021

För andra året i rad står Södertälje Science Park som värd för en av semifinalerna av Unga Forskare som i år blir helt digital. Den 23 februari samlas en expertjury på 24 personer från näringsliv och akademi. Mikael Ek från Södertälje Science Park har sammansatt juryn och är juryordförande.

- Vi bedömer 40 projekt inom natur och teknik, åtta av de går till finalen 22-29 mars. Det är otroligt viktigt och hedrande för Södertälje Science Park att få vara med i denna satsning för den framtida forskningen, säger Mikael, som också vill framföra sin tacksamhet för det stora intresset från akademi, institut och näringsliv att bidra till juryarbetet.

-Årets jury håller, precis som förra året, en mycket hög klass och vi täcker tillsammans in ett brett fält av kompetenser säger Mikael.

I semifinalen i Södertälje deltar bland annat elever från Täljegymnasiet och NTI gymnasiet i Södertälje. Forsknings-SM, utställningen Unga Forskare, är Sveriges största tävling i naturvetenskap, teknik och matematik för gymnasieelever. Eleverna tävlar om stipendier och priser värda 500 000 kronor. Bland annat kommer Sveriges Unga Forskningslandslag, Sveriges representanter till världens största vetenskapstävlingar, att utses. Som en del av tävlingen anordnar Unga Forskare en digital utställning med presentationer och föreläsningar från arrangörer, företag och forskare. Södertälje Science Park har en digital monter, och KTH Södertälje har en föreläsning som är öppen för alla att ta del av.

Digitala utställningen Unga Forskare