Bild från Södertälje Science Park

Pressmeddelande -

Södertäljeprojektet blir nationellt program – nu lanseras Produktionsänglar i Lund

Nu får startupbolag i södra Sverige bättre möjligheter att gå från prototyp till produktion. Genom ett nytt samarbete mellan KTH, Södertälje Science Park och Ideon Innovation lanseras programmet Produktionsänglar Syd, där producerande startupbolag med hållbara och innovativa hårdvaruprodukter får hjälp med coachning, matchningar och kompetensutveckling.

Produktionsänglar är ett framgångsrikt program som drivits i flera år av KTH och Södertälje Science Park som syftat till att främja produktion i Sverige. Programmet riktar sig till startups med en hårdvaruprodukt och stöttar dem att gå från prototyp till serieproduktion – en kritisk fas som ibland kallas ”dödens dal” där många bolag har svårt att överleva. Om dessa bolag klarar sig genom denna fas ger det dubbel effekt – framgångsrika startups skalar upp sin produktion med svenska till­verkare och bidrar till jobb och tillväxt – samtidigt som nya hållbara lösningar får chansen att nå serieproduktion.

Nu lanseras programmet i södra Sverige genom ett nytt samarbete med Ideon Innovation. Under hösten kommer det köras två parallella program – ett i Lund och ett i Södertälje.

Den första av flera etableringar runt om i landet

Etableringen i Lund, som går under namnet Produktionsänglar Syd, är den första av flera planerade lanseringar. Inom en femårsperiod är målet att finnas i anslutning till fler högskolor och universitet runt om i landet. Detta möjliggörs av projektfinansiering från Sveriges innovationsmyndighet Vinnova.

Ideon Innovation är en väletablerad inkubator som stöttat över 300 startupbolag.

- Vi är mycket glada över att få vara en del av Produktionsänglar. Vi ser fram emot att stärka det lokala och regionala näringslivet i södra Sverige genom ett starkt samarbete med Södertälje Science Park och KTH, säger Anders G Nilsson, vd på Ideon Science Park.

Stort intresse från startups

Sedan 2018 har 70 startups gått genom programmet. Redan nu har flera intresseanmälningar kommit in för höstens omgångar, både för Produktionsänglar Öst i Södertälje och Produktionsänglar Syd i Lund.

- Det ökade intresset för Produktionsänglar är ett kvitto på att vi gör rätt saker. Det känns fantastiskt roligt att lansera programmet i södra Sverige, där det finns väldigt många spännande startups, säger Victor Strimfors, projektledare för Produktionsänglar på Södertälje Science Park.

Läs mer om Produktionsänglar på www.sscp.se eller på projektets webbplats www.produktionsanglar.se

Regioner

Södertälje Science Park är mötesplatsen för hållbar produktion i Sverige. Uppdraget är att skapa en attraktiv mötesplats och initiera och driva projekt. Vi ska stärka Sverige som industrination genom att skapa en mötesplats som är ledande inom hållbar produktion, etablera och driva en nationell nod för hållbar produktion, verka för en starkare region genom ett starkare och attraktivare Södertälje, och verka för en säkrad regional kompetensförsörjning. Bakom bildandet av Södertälje Science Park står Södertälje kommun, Scania, AstraZeneca, och KTH.

Klas Mattsson

Presskontakt Kommunikationsansvarig 073-314 70 49

Södertälje Science Park är mötesplatsen för hållbar produktion

Södertälje Science Park är både ett kunskapsintensivt område och ett företag som samverkar mellan näringsliv, akademi och samhälle. Vi utvecklar, knyter ihop och stödjer små och stora aktörer inom industri och industrinära tjänster för att främja hållbar produktion lokalt, regionalt och nationellt.

Södertälje Science Park
Kvarnbergagatan 12