Pressträff: Kråkor som städar fimpar i Södertälje en världsnyhet

I samband med Science Week kommer startupbolaget Corvid Cleaning tillsammans med Södertälje kommun presentera ett pilotprojekt där kråkor lär sig att plocka fimpar i utbyte mot mat. Efter att ett pressmeddelande skickades ut i förra veckan har denna nyhet spritt sig till både rikspress, radio och TV. Nu har det dessutom blivit internationella rubriker. Nu samlar vi till en pressträff på grund av den stora mediala uppmärksamheten.

Seminariet Städande fåglar i kampen mot fimparnasom sänds fredag 4 februari 12.20-12.35 på Science Week (scienceweek.se) har väckt mycket medial uppmärksamhet och vi samlar därför till en pressträff i anslutning till detta. Träffen sker på Södertälje Science Park, Kvarnbergagatan 12 i Södertälje kl 13.00 då Christian Günther-Hanssen, Corvid Cleaning, Tomas Thernström, Avfallsstrateg på Södertälje kommun, samt maskinen finns tillgängliga för fotografering och intervjuer. Meddela oss i förväg via info@sscp.se eller på telefon 076-317 18 96 om du har för avsikt att komma så vi kan arrangera intervjuer på ett covid-säkert sätt.

En prototyp av automaten kommer finnas på plats utanför Södertälje Science Park. Christian Günther-Hanssen och Tomas Thernström finns även tillgängliga för bokade intervjuer via länk (Teams) från kl 14.00. Är du intresserad av en att boka en intervju så skicka ett mejl med önskad längd och förslag på tid mellan 14.00-16.00 till info@sscp.seså återkommer vi omgående med en Outlookbokning med Teams-länk.