Ungdomsträff vid krutbruket i Åker. Stämningen är uppsluppen. Ungdomarna har bytt hattar med varandra och några av kvinnorna poserar med pipa i munnen. Det är det glada 1920-talet, vilket kan förklara den busiga inramningen.

27 maj öppnar årets ”Bilder som berättar”

Fem skrattande tjejer i ett fotobås. Sexton unga män som bråkar med ynglingar från grannsocknen. Dansbaneelände med jazzmusik och "parningsdans". Tre ögonblick från ungas liv i Sörmland, under olika tider, som fångats i fotografier. Den 27 maj öppnar årets ”Bilder som berättar” – en fotoutställning utomhus på sju platser i Sörmland.

Hur har det varit att vara ung i Sörmland? Vad kan historiska fotosamlingar berätta om det?

Årets fotoutställning Bilder som berättar lyfter fram hur det har varit att vara ung i Sörmland. Bilderna i utställningen visas längs promenadvänliga stråk i Eskilstuna vid Nybron, Gnestautmed Frösjön, Katrineholm på Stortorget, Strängnäs på Visholmen, Stallarholmen på Östabadet, Mariefred vid Marinan och Åkerväster om Bruksvallen.

Bilderna som visas i utställningen kommer från Sörmlands museum, Arkiv Sörmland, Björnlunda hembygdsförening, Gillberga-Lista hembygdsförening, Husby-Rekarne hembygdsförening, Katrineholms arbetararkiv, Sköldinge-Valla-Lerbo hembygdsförening och Östra Vingåkers hembygdsförening.

Utställningen öppnar den 27 maj och visas till och med den 24 september.

Om Bilder som berättar

• Är en årligen återkommande fotoutställning.
  • Produceras av Sörmlands museum.
  • Består av fotografierna som hämtats ur sörmländska offentliga arkiv.
  • Visas sommartid, på olika platser i Sörmland, men alltid utomhus.
  • Har olika teman varje år. 2022 var temat ”Vad blir det för mat?”. 2021 lyfte utställningen fram kollektivtrafikens historia. 2020 var temat demokrati.

Besöka oss gärna när vi monterar utställningen

Media välkomnas att besöka oss när vi monterar utställningen i Eskilstuna, Gnesta, Katrineholm, Strängnäs, Stallarholmen, Mariefred eller Åker. Kontakta utställningsproducent Josefine Svensson för att komma överens om plats och tid.

Välkommen att kontakta oss

Josefine Svensson, antikvarie på Sörmlands museum, 072-147 96 60, josefine.svensson@regionsormland.se

Malén Eneberg, kommunikatör på Sörmlands museum, 072-083 87 71, malen.eneberg@regionsormland.se