Rikard Borg, antikvarie på Sörmlands museum, sköter om hällristningar i Sörmland.

Bonnier filmar med Sörmlands museum

Den 27 maj kommer ett filmteam från Bonnier Education till Nyköping för att producera tre filmer till sin digitala läromedelsportal, Clio. Framför kameran står antikvarie Rikard Borg från Sörmlands museum.

De tre filmerna som filmas på måndag blir en del av undervisningen i historia för mellanstadiet. De kommer att utgå från Släbro hällristningar, Nyköpingshus och historiska källor i museets arkiv och samlingar.

”Historiska källor blir ett tema för att förklara vad vi egentligen har arkiv och samlingar till. Att det är ett fysiskt källmaterial som forskare kan använda om 100 år för att titta på vår samtid”. Förklarar antikvarie Rikard Borg.

Den 27 maj kommer ett filmteam med två filmare och en redaktör från Clio. De kommer att filma med drönare och en teknik för VR 360. Filmerna förväntas vara klara och finnas i läromedelsportalen i oktober.

”Vi på Clio har sett ett behov av historiska filmer för undervisning i mellanstadiet. Vi har tidigare producerat filmer tillsammans med medeltidsmuseet och historikern Christopher O’Regan. Vi ser fram emot ett samarbete med Sörmlands museum. Nyköping bjuder på en helt unik historisk miljö och det kommer elever i hela Sverige nu få ta del.” Säger Angelica Hedin, Sverigechef på Clio.

Clio ägs av Bonnier Education, en del av Bonnier Group. Företaget utvecklar digitala läromedel och utbildningsportaler riktade till grundskolan. Sedan 2016 har grundskolor kunnat köpa licenser för att använda materialet i undervisningen. Bland annat skolor som Bryngelstorpskolan och Långberg i Nyköping är användare. I Danmark använder över 90% av alla grundskolor Clio.

www.sormlandsmuseum.se

www.clio.me