62 ungdomar driver eget företag i sommar

För 7:e året i rad får ungdomar prova sina vingar och driva eget företag under sommaren inom projektet ”Ung Entreprenör”. I år är det 62 ungdomar som deltar.

Ung Entreprenör riktar sig till ungdomar mellan 16-25 år, projektet går ut på att ungdomarna får prova på att driva en egen verksamhet under sommaren. I år är det 62 ungdomar som deltar i projektet, varav 36 ungdomar kommer från Nyköping och Oxelösund samt 24 ungdomar finns i Katrineholm, Flen och Vingåker. Sammanlagt driver de 31 st företag.

Varje företag får ett startbidrag på 2000 kr per person, utbildning, en mentor samt tips, råd och stöttning under hela projektet. Sörmlands Sparbank ger även företaget gratis tillgång till de bankprodukter som företaget behöver.

Den senaste månaden har de unga entreprenörerna haft flera utbildningstillfällen, bland annat kring egenföretagande och marknadsföring. Nu ser de fram emot delfinal den 6 juli, där priser delas ut för Bästa hemsida, Bästa logotyp och Bäst omsättning hittills. Bästa logotyp och hemsida röstar ungdomarna själva fram bland de företag som deltar.

Projektet avslutas i september, då samtliga företag lämnar in en slutrapport innehållande resultatrapport och verksamhetsberättelse. Under en avslutningsmiddag delas det ut stipendier i kategorierna Bästa slutrapport, Bästa engagemang och Bästa UE-företag. Ungdomarna kan även välja om de vill avveckla sitt företag eller om de vill fortsätta driva företaget i skarpt läge.

Ung Entreprenör är ett samverkansprojekt som drivs av Sörmlands Sparbank tillsammans med Södermanlands Nyheter, Katrineholms-Kuriren och Nyföretagarcentrum i Nyköping och Katrineholm.

För ytterligare frågor kontakta Lennart Larsson på telefon 070-399 59 24 eller mail lennart.larsson@sormlandssparbank.se