​Sörmlands Sparbank och Dalhälls Fastigheter AB överens

Sörmlands Sparbank och Dalhälls Fastigheter AB har nått en förlikning kring fastigheten Riksbanken 5 i Nyköping. Överenskommelsen innebär att Dalhälls Fastigheter AB kvarstår som ägare och att Sörmlands Sparbank blir kvar i fastigheten som hyresgäst.

Den aktuella fastigheten ägdes av Sörmlands Sparbank, men under våren 2016 undertecknades ett avtal om överlåtelse av fastigheten från Sörmlands Sparbank till Dalhälls Fastigheter AB. Sedan tvist uppkommit om fastighetsöverlåtelsens giltighet, påkallade banken skiljeförfarande mot Dalhälls Fastigheter AB vid Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut. Sörmlands Sparbank och Dalhälls Fastigheter AB är emellertid numera ense om att ingen av parterna har agerat felaktigt vid köpet av Riksbanken 5 och att det bästa för bägge parter är att skiljeförfarandet återkallas. I anledning av detta har parterna idag ingått en överenskommelse som innebär att Dalhälls Fastigheter AB kvarstår som ägare och Sörmlands Sparbank blir kvar i lokalen som hyresgäst, i enlighet med ursprunglig överenskommelse. Tvisten är därmed löst i bästa samförstånd.

För mer information, kontakta Erik Hägglöv på

erik.hagglov@sormlandssparbank.se eller 070-696 61 10.